Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 5-9 Fritak frå skriveopplæring i eitt av dei norske skriftspråka

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 5-9 Fritak frå skriveopplæring i eitt av dei norske skriftspråka

Elevar er fritatt frå skriveopplæring i det skriftspråket dei har som sidemål, dersom dei i tillegg til å få opplæring etter ordinær læreplan i norsk oppfyller minst eitt av desse vilkåra:

  1. Dei får opplæring i samisk som første- eller andrespråk etter opplæringslova § 6-2.
  2. Dei får opplæring i kvensk eller finsk som andrespråk.
  3. Dei får opplæring i norsk teiknspråk etter opplæringslova § 6-3.
  4. Dei får særskild språkopplæring etter opplæringslova § 6-5.

Dei skal likevel få skriveopplæring i sidemålet sitt dersom dei ønskjer det.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 6‑1 fjerde ledd og viderefører § 1‑11 i den tidligere forskriften.

Første ledd presiserer at det er skriveopplæringen i det skriftspråket eleven har som sidemål, som eleven er fritatt fra, da alle elever skal kunne lese sidemålet sitt. Det presiseres også at fritaket gjelder for de som velger å følge ordinær læreplan i norsk og samtidig omfattes av en av de opplistede gruppene i bokstav a til d. Det er ikke nødvendig å søke om å få fritak etter denne paragrafen, fordi elevene vil få automatisk fritak dersom de faller innenfor en av gruppene i bokstav a til d.

Andre ledd fastsetter at elevene skal få skriveopplæring i sidemålet sitt dersom de ønsker det, slik at de ikke har svakere språkrettigheter enn andre kun fordi de er omfattet av første ledd bokstav a til d.

Fritak fra vurdering med karakter i ett av de norske skriftspråkene blir vurdert etter reglene i kapittel 9.

Fylkeskommunen skal i kraft av informasjonsplikten i opplæringsloven § 10-8 informere elevene om opplæringen.

Neste side
Forrige side

Relatert innhold

Opplæringsspråk og talemål i skolen

Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring