Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Overganger
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Regelverk og tilsyn
  • Skole og opplæring
  • Forskrift om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringsforskrifta)
  • § 19-7 Internasjonale undersøkingar

Opplæringsforskrifta

  • Til første side

§ 19-7 Internasjonale undersøkingar

Utdanningsdirektoratet har ansvaret for norsk deltaking i internasjonale undersøkingar som skal gi kunnskapsgrunnlag for å drive skoleutvikling på nasjonalt nivå. Det er obligatorisk å delta for dei skolane og elevane som blir trekte ut til å vere med.

Dei internasjonale undersøkingane må gjennomførast i tråd med retningslinjene for kvar undersøking.

Utdanningsdirektoratet kan behandle personopplysningar om dei som deltar i internasjonale undersøkingar, når det er nødvendig for formål som er omtalte i første ledd, jf. opplæringslova § 25-4. Opplysningane kan også brukast som grunnlag for forsking, analyse og statistikk.

Vis på Lovdata.no

Merknader til forskriften

Paragrafen er gitt med hjemmel i opplæringsloven § 25‑4. Den viderefører § 2‑7 i den tidligere forskriften og § 14‑4 andre ledd i den tidligere opplæringsloven.

Første ledd slår fast at Utdanningsdirektoratet har ansvaret for norsk deltakelse i internasjonale undersøkelser, som skal gi kunnskapsgrunnlag for å drive skoleutvikling på nasjonalt nivå. Disse undersøkelsene er for eksempel PISA og TIMSS. De internasjonale undersøkelsene er en viktig del av kvalitetsvurderingssystemet og gir skoleledere, kommuner, fylkeskommuner, andre skoleeiere og nasjonale myndigheter et grunnlag for å drive skoleutvikling. Disse undersøkelsene er vanligvis utvalgsundersøkelser, og det er obligatorisk å delta for de skolene og elevene som blir trukket ut til å være med i undersøkelsene. Det innebærer at skoler som blir trukket ut til å delta, ikke trenger å hente inn samtykke fra elevene og elevenes foreldre.

Andre ledd slår fast at de internasjonale undersøkelsene skal gjennomføres i tråd med retningslinjene som gjelder for hver enkelt undersøkelse. Disse retningslinjene blir fastsatt av det organet som utarbeider undersøkelsen. Det er bare et begrenset utvalg av elever som trekkes ut til å delta i hver undersøkelse. Det er viktig at utvalgene representerer ulike grupper av elever og kan sammenlignes på tvers av land. Derfor har hver enkelt av de internasjonale undersøkelsene egne regler for hvilke elever som ikke skal delta. Skoler som blir trukket ut til å delta, får informasjon fra Utdanningsdirektoratet om hvilke regler som gjelder for den aktuelle undersøkelsen.

Tredje ledd slår fast at Utdanningsdirektoratet kan behandle personopplysninger om de som deltar i internasjonale undersøkelser, når det er nødvendig for formål som er omtalt i paragrafens første ledd. Disse formålene vil være å skaffe kunnskapsgrunnlag for å drive skoleutvikling på nasjonalt nivå. Opplysningene kan også brukes som grunnlag for forskning, analyse og statistikk.

Neste side
Forrige side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring