Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler

    Grunnleggende ferdigheter

  • sammenligne og tolke romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og egen samtid

    Grunnleggende ferdigheter

  • beskrive og reflektere over egen bruk av lesestrategier i lesing av skjønnlitteratur og sakprosa

    Grunnleggende ferdigheter

  • lytte til og lese tekster på svensk og dansk og gjøre rede for innhold og språklige trekk

    Grunnleggende ferdigheter

  • utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon

    Grunnleggende ferdigheter

  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer

    Grunnleggende ferdigheter

  • bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster

    Grunnleggende ferdigheter

  • utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon

    Grunnleggende ferdigheter

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer

    Grunnleggende ferdigheter

  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium

    Grunnleggende ferdigheter

  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål

    Grunnleggende ferdigheter

  • bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster

    Grunnleggende ferdigheter

  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter

    Grunnleggende ferdigheter

  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer

    Grunnleggende ferdigheter

  • forklare den historiske bakgrunnen for bokmål og nynorsk og reflektere over statusen til de offisielle språkene i Norge i dag

    Grunnleggende ferdigheter

  • utforske språklig variasjon og mangfold i Norge og reflektere over holdninger til ulike språk og talespråkvarianter

    Grunnleggende ferdigheter

Underveisvurdering

Standpunktvurdering