Kompetansemål og vurderingNorsk (NOR01‑06)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
  • lese tekster med flyt og forståelse og
    bruke
    lesestrategier målrettet for å lære
  • utforske
    og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
  • samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
  • holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser
  • kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
  • beskrive
    , fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og
    bruke
    språket på kreative måter
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
  • bruke
    komma og andre skilletegn i tekster
  • bruke
    fagspråk om setningsoppbygning og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og om egne og andres tekster
  • reflektere
    over hvordan språkbruken vår påvirker andre, og hvordan vi tilpasser og endrer språket i ulike situasjoner
  • sammenligne
    ord og uttrykk i norsk og andre språk
  • utforske
    og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
  • utforske
    forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål

Underveisvurdering