Sosial læring gjennom arbeid med fag

I planlegging og gjennomføring av opplæringen i fag, er det viktig å jobbe med både elevenes faglige og sosiale læring, og utvikle et inkluderende læringsmiljø.

Skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen for øvrig. Overordnet del 2.1

Sosial læring skjer gjennom å erfare og øve seg i fellesskap med andre. Mye av den sosiale læringen på skolen foregår gjennom samhandling om faglig innhold og i læringsaktiviteter. Når dere planlegger opplæring i fag, må dere være bevisste på at opplæringen også skal bidra til sosial læring for elevene, og til å utvikle faglige og sosiale fellesskap mellom elevene. Dette kan dere gjøre ved å ta gode didaktiske valg om mål, lærerrollen, innhold, arbeidsmåter og vurdering.

Sosial og emosjonell utvikling og læring

Barn og unges sosiale og emosjonelle læring og utvikling skapes i stor grad gjennom samspill med andre. Barn og unges sosiale og emosjonelle kapasitet påvirkes av samspillet mellom personlighet og i hvilken grad de opplever å være i, og omgitt av, trygge fellesskap.

Trygge samspill gir elevene erfaringer med samhold som fremmer trivsel og utvikling. Slike samspill legger også til rette for at elevene kan få mulighet til å møte og mestre motgang, og får trent seg på å håndtere uenigheter og bli kjent med egne og andres følelser. Elevenes samspillskompetanse avhenger av at de er en del av et skolemiljø der de opplever trygghet til å være seg selv, og der de får veiledning og støtte til å løse uenigheter og ytre meningene sine på konstruktive måter.

En trygg lærer-elev relasjon er grunnmuren i skolens arbeid med å fremme elevenes sosial-emosjonelle utvikling. Elevene bør oppleve at læreren klarer å regulere og validere følelsene deres. Det vil fremme elevenes kapasitet og kompetanse til å ta andres perspektiv. Å legge til rette for at elevene kan øve seg på å ta andres perspektiver, er en av bærebjelkene i gode samspill.

For mange elever vil dette falle naturlig. Andre elever vil trenge mer trening og erfaring. Elever har ulike sosial-emosjonelle ferdigheter. Det er viktig at dere som jobber i skolen møter alle elever på sitt individuelle utviklingsstadium for å skape en støttende læringsatmosfære. Det vil kunne legge til rette for en meningsfull og varig sosial-emosjonell vekst hos elevene.

Sosiale ferdigheter

Sosial og emosjonell læring forklares gjennom ferdigheter som elever trenger for å fungere godt sosialt. Ferdighetene kan ses i samspillet mellom individet og konteksten. Det kan forstås som at elevene ikke er mer kompetente enn det konteksten gir dem mulighet til å være.

En kjent måte å forstå sosial kompetanse på handler om ferdigheter som empati, samarbeid, selvhevdelse, selvregulering og ansvarlighet. Ferdighetene elevene trenger for god sosial-emosjonell kapasitet skapes i samspill med konteksten, det som skjer rundt eleven. Dette innebærer at tiltak for å fremme sosial og emosjonell utvikling ikke nødvendigvis behøver å handle om den enkelte eleven. Elevens atferd kan ofte endre seg når det skjer endringer i elevens omgivelser.