Naturfag (NAT01‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- undre seg, stille spørsmål og lage hypotesar ogutforskedesse for å finne svar
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
- bruketabellar og figurar til å organisere data, lage forklaringar baserte på data og
Å bruke vil seie at vi gjer oss nytte av noko eller utfører ei handling for å oppnå eit mål. Å bruke hengjer nært saman med å nytte, forstått som å gjere bruk av, ta i bruk, for eksempel ein metode eller eit verktøy.
presenterefunnÅ presentere er å vise, forklare og leggje fram eit fagleg emne eller eit produkt munnleg, skriftleg eller digitalt. Målet med ein presentasjon er å gjere emnet eller produktet tilgjengeleg for andre. Presentere kan òg bety å illustrere og å demonstrere.
- samanliknemodellar med observasjonar og samtale om kvifor vi bruker modellar i naturfag
Å samanlikne er å undersøke likskapar og skilnader mellom to eller fleire forhold.
- utforsketeknologiske system som er sette saman av ulike delar, og
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
beskrivekorleis delane fungerer og verkar samanÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- designe og lage eit produkt basert på ein kravspesifikasjon
- utforskeog
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
beskrivekorleis nokre stoff kan endre seg når dei blir blanda med andre stoffÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- utforskestorleikar som lar seg observere, som fart og temperatur, og knyte dei til energi
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
- samtale om kva energi er, ogutforskeulike energikjeder
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
- utforskeeit naturområde og
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
drøfteberekraftig bruk av områdetÅ drøfte er å belyse ei sak ved å trekke fram ulike sider av saka, og argumentere både for og imot. Drøftinga kan slutte med ein konklusjon. Å drøfte kan vi gjere sjølvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom fleire om eit saksforhold kan bety det same som å diskutere.
- utforskeog
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
samanliknekorleis ulike dyre- og planteartar har tilpassa seg miljø og levestader, ogÅ samanlikne er å undersøke likskapar og skilnader mellom to eller fleire forhold.
drøftekvifor nokre artar døyr utÅ drøfte er å belyse ei sak ved å trekke fram ulike sider av saka, og argumentere både for og imot. Drøftinga kan slutte med ein konklusjon. Å drøfte kan vi gjere sjølvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom fleire om eit saksforhold kan bety det same som å diskutere.
- delta i hausting og bruk av naturressursar ogdrøftekorleis naturressursar kan bli brukte på ein berekraftig måte
Å drøfte er å belyse ei sak ved å trekke fram ulike sider av saka, og argumentere både for og imot. Drøftinga kan slutte med ein konklusjon. Å drøfte kan vi gjere sjølvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom fleire om eit saksforhold kan bety det same som å diskutere.
- gi døme på god dyrevelferd ogreflektereover korleis ein kan vareta behova til dyr
Å reflektere er å undersøke og tenkje gjennom ulike sider ved eigne eller andre sine handlingar, haldningar og idear. Vi kan òg reflektere over eit saksforhold, praktiske aktivitetar eller eiga læring. Refleksjon inneber å prøve ut eigne tankar og haldningar for å utvikle betre innsikt og forståing.
- utforskeog
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
beskrivekretsløpet til vatnet ogÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
gjere greie forkvifor vatn er viktig for livet på jordaÅ gjere greie for noko er å gi ei fagleg grunngitt forklaring av eit saksforhold, ei problemstilling eller noko vi skal undersøke eller gjennomføre.
- samtale om kva fysisk og psykisk helse er ogdrøftekorleis livsstil og trivnad påverkar helse
Å drøfte er å belyse ei sak ved å trekke fram ulike sider av saka, og argumentere både for og imot. Drøftinga kan slutte med ein konklusjon. Å drøfte kan vi gjere sjølvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom fleire om eit saksforhold kan bety det same som å diskutere.
- samtale om likskapar og ulikskapar mellom kjønna, om kjønnsidentitet og om korleis mennesket reproduserer seg
- beskrivekorleis musklar og skjelett fungerer, og knyte dette til bevegelse
Å beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- beskrivefunksjonar i det ytre forsvaret til kroppen og samtale om korleis dette vernar mot sjukdom
Å beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane viser og utviklar kompetanse i naturfag på 3. og 4. trinn når dei bruker naturfaglege omgrep for å beskrive og forklare observasjonar og naturfaglege fenomen. Elevane viser og utviklar òg kompetanse når dei organiserer, samanliknar og lager eigne naturfaglege spørsmål og hypotesar, og når dei utforskar desse gjennom leik, praktisk arbeid og andre metodar. Vidare viser og utviklar dei kompetanse når dei reflekterer over funn og observasjonar.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å leggje til rette for varierte, praktiske og utforskande arbeidsmåtar i naturen og på andre læringsarenaer. Læraren og elevane skal vere i dialog om utviklinga til elevane i naturfag. Elevane skal få moglegheit til å utforske og prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få moglegheit til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og kva dei får til betre enn tidlegare. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i naturfag.