Kompetansepakke om programmering og algoritmisk tenkning

Kompetansepakken har som formål å gi støtte til lærere i hvordan arbeide med programmering og algoritmisk tenkning i fagene matematikk, naturfag, kunst og håndverk, duodji og musikk. Kompetansepakken er åpen for alle. 

Tilgang til kompetansepakken

Kompetansepakken er åpent tilgjengelig for ledere og eiere av alle grunnskoler og videregående skoler, og deres personale. 

Gå til kompetansepakken

Innhold i kompetansepakken

Innholdet i kompetansepakken er laget for grunnskolen (1.–10. trinn) og videregående trinn.

Kompetansepakken består av ti moduler. For grunnskolen er det en fellesmodul og en modul for fagene hvor programmering og algoritmisk tenkning er viktig – matematikk, naturfag, kunst og håndverk, duodji og musikk. For videregående trinn er det egne moduler for matematikk og naturfag på videregående.

Kompetansepakken er ikke et komplett programmeringskurs, men har som formål å gi en forståelse av hva programmering og algoritmisk tenkning er, og støtte lærere i hvordan de kan arbeide med programmering og algoritmisk tenkning i fag med utgangspunkt i læreplanene.

Modulene er utviklet for å kunne gjennomføres som en del av arbeidet i de profesjonelle læringsfellesskapene, for eksempel i et samarbeid mellom lærere som underviser i samme fag, med støtte fra leder. Det går også an å bruke flere av ressursene enkeltvis. For grunnskolen anbefaler vi at dere starter med fellesmodulen før dere går videre med aktuelle moduler for fag.

Innholdet i pakken er utviklet av Universitetet i Oslo, OsloMet og Høgskulen i Volda.

Se også: informasjonsside om algoritmisk tenkning