Naturfag (NAT01‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- undre seg,utforskeog lage spørsmål, og knyte dette til eigne eller andre sine erfaringar
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
- presenterefunna sine og
Å presentere er å vise, forklare og leggje fram eit fagleg emne eller eit produkt munnleg, skriftleg eller digitalt. Målet med ein presentasjon er å gjere emnet eller produktet tilgjengeleg for andre. Presentere kan òg bety å illustrere og å demonstrere.
beskrivekorleis eleven har kome fram til deiÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- presentereeigne idear til teknologiske oppfinningar
Å presentere er å vise, forklare og leggje fram eit fagleg emne eller eit produkt munnleg, skriftleg eller digitalt. Målet med ein presentasjon er å gjere emnet eller produktet tilgjengeleg for andre. Presentere kan òg bety å illustrere og å demonstrere.
- utforskeog
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
beskriveobserverbare eigenskapar til ulike objekt, materiale og stoff og sortere etter eigenskaparÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- samtale om korleis vi kan ta miljømedvitne val oggjennomførelokale miljøtiltak
Å gjennomføre er å setje i verk, utføre og fullføre, for eksempel ei oppgåve, ei undersøking eller eit planlagt arbeid.
- utforskeeit naturområde i nærmiljøet og
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
beskrivekorleis nokre organismar er tilpassa området og kvarandreÅ beskrive er å skildre eller gi att ei oppleving, ein situasjon, ein arbeidsprosess eller eit fagleg emne munnleg, skriftleg eller digitalt. Å beskrive noko kan òg vere å bruke relevante fagomgrep for å systematisere kunnskap om emnet.
- oppleve naturen til ulike årstider,reflektereover korleis naturen er i endring, og kvifor året blir delt inn på ulike måtar i norsk og samisk tradisjon
Å reflektere er å undersøke og tenkje gjennom ulike sider ved eigne eller andre sine handlingar, haldningar og idear. Vi kan òg reflektere over eit saksforhold, praktiske aktivitetar eller eiga læring. Refleksjon inneber å prøve ut eigne tankar og haldningar for å utvikle betre innsikt og forståing.
- planleggjeog
Å planleggje er å lage ei framdrift for å nå eit mål. Planen beskriv korleis vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise samanhengen mellom aktivitetar, gjennomføring og mål.
gjennomføreundersøkingar av ver og himmelfenomen ogÅ gjennomføre er å setje i verk, utføre og fullføre, for eksempel ei oppgåve, ei undersøking eller eit planlagt arbeid.
samanliknemålingar, observasjonar og verteikn gjennom åretÅ samanlikne er å undersøke likskapar og skilnader mellom to eller fleire forhold.
- utforskesansane gjennom leik ute og inne og samtale om korleis sansane blir brukte til å samle informasjon
Å utforske handlar om å oppleve og eksperimentere og kunne ta vare på nysgjerrigheit og undring. Å utforske kan bety å sanse, søkje, oppdage, observere og granske. I nokre tilfelle betyr det å teste ut eller evaluere arbeidsmetodar, produkt eller utstyr. I naturfag er det å stille spørsmål og bruke data for å lage forklaringar grunnleggjande for å utforske.
- gi døme på nokre vanlege sjukdommar og samtale om kva ein kan gjere for å verne kroppen mot smittsame sjukdommar
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane viser og utviklar kompetanse i naturfag på 1. og 2. trinn når dei tek i bruk relevante naturfaglege omgrep gjennom utforsking, leik, samtalar og presentasjonar. Elevane viser og utviklar òg naturfagleg kompetanse når dei jobbar utforskande og praktisk med faget. Vidare viser og utviklar dei kompetanse når dei undrar seg, stiller spørsmål og beskriv observasjonar og erfaringar.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom å la elevane leike, undre seg og bruke sansane sine i arbeidet med å lære faget. Læraren skal leggje til rette for varierte arbeidsmåtar i naturen og på andre læringsarenaer. Læraren og elevane skal vere i dialog om utviklinga til elevane i naturfag. Elevane skal få moglegheit til å utforske og prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få moglegheit til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og kva dei får til betre enn tidlegare. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kunnskapar om naturfaglege emne og ferdigheiter i å stille naturfaglege spørsmål og beskrive observasjonar.