Evaluering av fagfornyelsen
Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt med innføringen gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen. Evalueringen vil gå over fem år.
Hva og hvordan skal vi evaluere?
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Fagfornyelsen skal evalueres over en periode på fem år.
Evaluering av fagfornyelsen – yrkesfag
For yrkesfagene har det i tillegg til nye læreplaner også vært strukturendringer.
Evalueringsrapporter
Resultater fra forskningen blir publisert og formidlet underveis i prosjektperioden, som pågår fram til 2025. Her finner du rapportene som så langt er publisert.
- Godt, digitalt arbeid i norske klasserom (UiO, september 2024)
- Samisk i læreplanen: intensjon og virkelighet (Sami allaskuvla, mars 2024)
- Styrt og elevdrevet utforsking (UiO, januar 2024)
- Høye forventninger til de praktiske og estetiske fagene (USN, oktober 2023)
- Større frihet for lærerne – mer medvirkning for elevene (USN, 2023)
- Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Læreres planlegging og gjennomføring av undervisning om tverrfaglige tema (UiO, juni 2023))
- Å mestre livet i 8. klasse (UIO, mai 2023)
- Innføringen av fagfornyelsen er i rute (USN, mars 2023)
- Å observere fagfornyelsen i klasserommet (UiO, februar 2023)
- Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser (UiO, november 2022)
- Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen (NIFU, september 2022)
- Skoleledelsen er viktig for innføringen av fagfornyelsen (USN, juni 2022)
- Flere utfordringer knyttet til innføring av fagfornyelsen ved lærerutdanningene (USN, juni 2022)
- Fagfornyelsen fører til færre kompetansemål, men reduserer det omfanget? (UiO, publisert juni 2022)
- Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere, pdf (UiO, publisert juni 2021)
- Fagfornyelsens forberedelser i praksis: strategier, begrunnelser og spenninger (UiO, publisert februar 2021)
- Fagfornyelsens læreplanverk: politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold (UiO, publisert oktober 2020)
Se også
Læreplanverket
Læreplanverket består av overordnet del, fag- og timefordelingen og læreplaner i fag.
Fagfornyelsen
Informasjon om prosessen med å utvikle de nye læreplanene.
Webinar om evaluering av fagfornyelsen
Hvordan går det med evalueringen av fagfornyelsen? Våren 2022 holdt vi et seminar hvor forskere og sektor fortalte om arbeidet med evalueringen.