Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk og tilrettelegging
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
      • Korona
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Fag- og svenneprøver
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet og kompetanse

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Hva er kvalitet?
      • Faser i kvalitetsutvikling
      • Å velge kompetansetiltak
      • Utvikle praksis sammen
      • Ansvar og roller
    • Verktøy og tiltak

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Ståstedsanalyser
      • Mal for tilstandsrapport
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Temasider

      • Læremidler
      • Digitalisering
      • Sikkerhet og beredskap
      • Samarbeid med andre
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Utdanningsspeilet
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Vetuva
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Voksenopplæringsundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
      • Lærebedriftsundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Regelverkstolkingar frå Udir
      • Spesielt for private skoler
      • Maler for enkeltvedtak
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Egenvurdering (RefLex)
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

Du er her:

  • Forside
  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Fagfornyelsen
  • Evaluering av fagfornyelsen

Evaluering av fagfornyelsen

Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt med innføringen gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen. Evalueringen vil gå over fem år.

  • Hva og hvordan skal vi evaluere?

    Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Fagfornyelsen skal evalueres over en periode på fem år. 

  • Evaluering av fagfornyelsen – yrkesfag

    For yrkesfagene har det i tillegg til nye læreplaner også vært strukturendringer.

Evalueringsrapporter

Resultater fra forskningen blir publisert og formidlet underveis i prosjektperioden, som pågår fram til 2025. Her finner du rapportene som så langt er publisert. 

  • Større frihet for lærerne – mer medvirkning for elevene (USN, 2023)
  • Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Læreres planlegging og gjennomføring av undervisning om tverrfaglige tema (UiO, juni 2023))
  • Å mestre livet i 8. klasse (UIO, mai 2023)
  • Innføringen av fagfornyelsen er i rute (USN, mars 2023)
  • Å observere fagfornyelsen i klasserommet (UiO, februar 2023)
  • Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser (UiO, november 2022)
  • Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen (NIFU, september 2022)
  • Skoleledelsen er viktig for innføringen av fagfornyelsen (USN, juni 2022)
  • Flere utfordringer knyttet til innføring av fagfornyelsen ved lærerutdanningene (USN, juni 2022)
  • Fagfornyelsen fører til færre kompetansemål, men reduserer det omfanget? (UiO, publisert juni 2022)
  • Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere, pdf (UiO, publisert juni 2021)
  • Fagfornyelsens forberedelser i praksis: strategier, begrunnelser og spenninger (UiO, publisert februar 2021)
  • Fagfornyelsens læreplanverk: politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold (UiO, publisert oktober 2020)

Rapporter for evaluering av yrkesfag

  • Nye læreplaner på fag- og yrkesopplæringen er bedre tilpasset arbeidslivet
  • Endringer i læreplanene kan gi økt gjennomføring i yrkesfag

Se også

  • Læreplanverket

    Læreplanverket består av overordnet del, fag- og timefordelingen og læreplaner i fag.

  • Fagfornyelsen

    Informasjon om prosessen med å utvikle de nye læreplanene.

  • Webinar om evaluering av fagfornyelsen

    Hvordan går det med evalueringen av fagfornyelsen? Våren 2022 holdt vi et seminar hvor forskere og sektor fortalte om arbeidet med evalueringen.

Til toppen

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding. Kom gjerne med et utdypende svar nedenfor.
0 / 250 tegn
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring