Evaluering av fagfornyelsen
Alle skolene tar i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen. Evalueringen vil gå over fem år.
Evalueringsrapporter
Resultater fra forskningen blir publisert og formidlet underveis i prosjektperioden, som pågår fram til 2025. Her finner du rapportene som så langt er publisert.
- Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser (UiO, november 2022)
- Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen (NIFU, september 2022)
- Skoleledelsen er viktig for innføringen av fagfornyelsen (Universitetet i Sørøst-Norge, juni 2022)
- Flere utfordringer knyttet til innføring av fagfornyelsen ved lærerutdanningene (Universitetet i Sørøst-Norge, juni 2022)
- Fagfornyelsen fører til færre kompetansemål, men reduserer det omfanget? (UiO, publisert juni 2022)
- Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere, pdf (UiO, publisert juni 2021)
- Fagfornyelsens forberedelser i praksis: strategier, begrunnelser og spenninger (UiO, publisert februar 2021)
- Fagfornyelsens læreplanverk: politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold (UiO, publisert oktober 2020)