Evaluering av fagfornyelsen
Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt med innføringen gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen. Evalueringen vil gå over fem år.
Hva og hvordan skal vi evaluere?
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Fagfornyelsen skal evalueres over en periode på fem år.
Evaluering av fagfornyelsen – yrkesfag
For yrkesfagene har det i tillegg til nye læreplaner også vært strukturendringer.
Evalueringsrapporter
Resultater fra forskningen blir publisert og formidlet underveis i prosjektperioden, som pågår fram til 2025. Her finner du rapportene som så langt er publisert.
- De nye læreplanene har blitt en mer naturlig del av lærernes hverdag (USN, januar 2025)
- Tverrfaglige temaer: Nøkkelen til dybdelæring og bedre klassemiljø? (UiO, januar 2025)
- Stort handlingsrom i arbeidet med LK20 (UiO, desember 2024)
- Godt, digitalt arbeid i norske klasserom (UiO, september 2024)
- Samisk i læreplanen: intensjon og virkelighet (Sami allaskuvla, mars 2024)
- Styrt og elevdrevet utforsking (UiO, januar 2024)
- Høye forventninger til de praktiske og estetiske fagene (USN, oktober 2023)
- Større frihet for lærerne – mer medvirkning for elevene (USN, 2023)
- Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Læreres planlegging og gjennomføring av undervisning om tverrfaglige tema (UiO, juni 2023))
- Å mestre livet i 8. klasse (UIO, mai 2023)
- Innføringen av fagfornyelsen er i rute (USN, mars 2023)
- Å observere fagfornyelsen i klasserommet (UiO, februar 2023)
- Underveis med nytt læreplanverk: Ledelse, styring og støtteressurser (UiO, november 2022)
- Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen (NIFU, september 2022)
- Skoleledelsen er viktig for innføringen av fagfornyelsen (USN, juni 2022)
- Flere utfordringer knyttet til innføring av fagfornyelsen ved lærerutdanningene (USN, juni 2022)
- Fagfornyelsen fører til færre kompetansemål, men reduserer det omfanget? (UiO, publisert juni 2022)
- Læring, motivasjon, trivsel og tverrfaglige tema i fagfornyelsen: Teknisk rapport fra utviklingen av spørreskjema til elever og lærere, pdf (UiO, publisert juni 2021)
- Fagfornyelsens forberedelser i praksis: strategier, begrunnelser og spenninger (UiO, publisert februar 2021)
- Fagfornyelsens læreplanverk: politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold (UiO, publisert oktober 2020)
- Elevene opplever praktiske og estetiske fag som unike (USN, mars 2025)