Styrt og elevdrevet utforsking

De utforskende praksisene i klasserommet har tre mønstre: lærerstyrt, veiledet eller elevdrevet. Denne rapporten bidrar til økt kunnskap om hva utforskning er i videregående skole, og evaluerer utforskende aktiviteter i klasserommet i lys av det nye læreplanverket.

Hovedfunn

  • De utforskende praksisene i klasserommet kjennetegnes av tre mønstre: lærerstyrt utforsking, veiledet utforsking, og elevdrevet utforsking.
  • Lærerne beskriver ulike sider ved utforskende arbeidsmåter.
  • Andre læringsarenaer enn klasserommet brukes til praktisk utforsking.

De utforskende praksisene i klasserommet kjennetegnes av tre mønstre: lærerstyrt, veiledet, og elevdrevet utforsking

Rapporten har identifisert tre ulike måter å jobbe med utforskning på. Lærerstyrt er når lærerne eksplisitt forteller hva elevene skal gjøre. Veiledet er når lærerne veileder elevene i hvordan de kan jobbe utforskende med oppgaver med klare rammer, der de også gir eleven rom til å velge oppgaver og arbeidsmåter. Elevdrevet utforsking er når elevene får mer ansvar til å drive med egne undersøkelser, utforme egne problemstillinger, og foreslå ulike tolkinger av den informasjonen de bearbeider.

Lærerne beskriver ulike sider ved utforskende arbeidsmåter

Lærerne knytter utforsking til nysgjerrighet og undring, kritisk tenkning, variasjon, samt selvstendig arbeid, men synes det samtidig er en krevende arbeidsmåte. I intervjuene med lærerne kommer det fram at lærerne har relativt lik forståelse av begrepet, men at det likevel er viktig at lærerne får rom til å bygge sterke profesjonsfellesskap rundt utforskende arbeidsmåter i undervisningen.

Det er læreren heller enn faget som avgjør hvordan elevene opplever arbeidet med utforskning. Det er potensiale i alle fagene til å kunne jobbe utforskende, men det er et behov for at undervisningen oppleves både forståelig og engasjerende for elevene.

Andre læringsarenaer enn klasserommet brukes til praktisk utforsking

Forskerne ser at elevene jobber mer elevdrevet og selvstendig når de selv må ta valg om hvor og hvordan de skal jobbe. Funnene tyder på at det å bruke ulike arenaer til utforskende praksiser kan bidra til at elever forstår noe de ellers ikke ville forstått, eller at de jobber på en annerledes måte enn ellers. Det blir påpekt at en utforskende prosess ikke er god eller dårlig i seg selv, men at det handler om hvordan utforskning kombineres med andre arbeidsmåter. Eksempler på andre læringsarenaer er naturfagslab og medierom.

 

Evalueringen av Fagfornyelsen (EVAFF)