Evaluering av fagfornyelsen – hva, hvorfor og hvordan
Høsten 2020 tok skolene i bruk de første nye læreplanene. Arbeidet med å utvikle de nye læreplanene, og innføringen av dem i skolen, kalles fagfornyelsen. Fagfornyelsen skal evalueres over en periode på fem år.
Fagfornyelsen skal gi et læreplanverk som forbereder elevene på fremtiden. Fagene skal få mer relevant innhold og tydeligere prioriteringer, og sammenhengen mellom fagene skal bli bedre. Fagfornyelsen skal styrke utviklingen av elevenes dybdelæring og forståelse. Demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring skal prioriteres som temaer i fag der det er relevant.
Sentrale temaer i evalueringen
Evalueringen kretser rundt fire hovedtema:
Prosessen med å utvikle det nye læreplanverket
Kvaliteten på læreplanverket
Tiltak for at det nye læreplanverket tas i bruk: veiledning, kompetanse og støtte
Endringer i skolen som følge av fagfornyelsen
Målene med evalueringen
Evalueringen av fagfornyelsen skal
gi kunnskap om hvorvidt læreplanverket fornyes i tråd med målene med fagfornyelsen
gi kunnskap om hvorvidt strategiene for utvikling og implementering bidrar til å nå målene med fornyelsen
vurdere virkningene av fagfornyelsen
Evalueringen skal både kunne brukes til å justere fagfornyelsen underveis, og som grunnlag for fremtidig politikkutforming. Den skal være nyttig for sentrale myndigheter, forvaltning, skoleeiere, skoler, lærere og andre sentrale aktører.
Evalueringen er delt inn i flere prosjekter
Evalueringen av fagfornyelsen består av flere forskningsprosjekter som lyses ut av Utdanningsdirektoratet. Den økonomiske rammen for evalueringen er 50 millioner kroner.
Oppdragstaker: UiO
Forskningsprosjektet skal studere
arbeidet med utviklingen av læreplanverket
kvaliteten på læreplanen og støtteressursene
styring og ledelse av læreplanarbeid
fagfornyelsens møte med skolenes praksis og elevenes læring
hvordan samisk innhold, språk, verdier og kultur fremstilles i læreplanverket, og hvordan dette forstås og implementeres i skolen.
hva fagfornyelsen innebærer for opplæring i og på samisk.
hvordan fagfornyelsen påvirker praksis i samiske skoler og elevers læring.
Professor Kamil Øzerk og førsteamanuensis Ylva Jannok Nutti leder arbeidet.
Oppdragstaker: UiO
Forskningsprosjektet skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres gjennom planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.
Prosjektet vil ha fokus på
digital kompetanse
utforskende kompetanse
folkehelse og livsmestring
Forskerne skal undersøke hvordan disse områdene bidrar til profesjonsutvikling blant lærere, og hvordan de bidrar til økt mestring, motivasjon og trivsel blant elevene.
Prosjektet ledes av førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved UiO.
Forskningsprosjektet skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres gjennom planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag på barnetrinnet.
Prosjektet har som mål å få fram kunnskap om
endringer i hvordan lærere underviser og vurderer, endringer av lærer- og elevrollen og endringer i fagenes innhold
hvordan de ulike elementene i fagfornyelsen tas i bruk i enkeltfag
hvordan skole- og læringsmiljøet danner kollektive læreprosesser
hva som fremmer og hemmer implementeringen av fagfornyelsen i skolene og i enkeltfag
hvordan lærere og skoleledere ser på lærerutdannernes rolle når det gjelder å få til varige endringer
Prosjektet ledes av Nils Asle Bergsgard, visedekan ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved USN.
Vi lyser ut midler til et prosjekt som skal undersøke de praktiske og estetiske fagene fra 2022 til 2025. Vi vil ha kunnskap om hvordan fagfornyelsen realiseres gjennom planlegging og gjennomføring av undervisning i fagene kunst og håndverk, musikk, mat og helse og kroppsøving. Vi ønsker tilbud som omfatter minimum to av disse fagene og som undersøker hvordan læreplanene for fag tas i bruk av lærerne og skolene, og hvilke endringer det fører til både når det gjelder lærernes undervisnings- og vurderingspraksis, elevenes læring i fagene, og elevenes motivasjon, mestring og trivsel.