Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk, på svensk og dansk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og
    reflektere
    over tekstenes innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • sammenligne
    og
    tolke
    romaner, noveller, lyrikk og andre tekster ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
  • gjenkjenne og
    bruke
    språklige virkemidler og retoriske appellformer
  • bruke
    kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • bruke
    fagspråk og argumentere saklig i egen skriving, i samtaler og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer
  • utforske
    og
    vurdere
    hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon
  • planlegge
    og
    gjennomføre
    ulike former for faglige presentasjoner
  • informere, fortelle, argumentere og
    reflektere
    i ulike sjangre og for ulike formål, tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med funksjonell tekstbinding, variert ordforråd og riktig tegnsetting og mestre ordbøying og rettskriving
  • bruke
    fagspråk og kunnskap om setningsoppbygning, tekststruktur og sjanger i samtale om skriving og bearbeiding av tekster
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
  • gjøre rede for
    status og utbredelse av de offisielle språkene i Norge

Underveisvurdering

Standpunktvurdering