Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese eller lytte til / avlese fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål eller nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
- skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
- fortelle,beskriveog argumentere skriftlig og
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
brukespråket på kreative måterÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskeog diskutere sider ved egen tospråklighet og nærmiljøets språkmangfold
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- forståog
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
brukeenkelte idiomatiske uttrykkÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
- kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
- brukefagspråk om setningsoppbygning og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og tekst
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på 3. og 4. trinn når de leser med flyt og forståelse og bruker fagspråk i samtaler om språk og tekst. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg i muntlige tekster ved bruk av tale og/eller tegn, og i skriftlige og sammensatte tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får være i bevegelse, leke, undre seg og bruke sansene sine. Læreren skal også legge til rette for at elevene får anledning til å prøve seg fram og bruke kreativitet og fantasi i arbeidet med å utvikle ferdigheter i faget. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler kompetanse gjennom praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget.