Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

  • lese eller lytte til / avlese fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål eller nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om hva tekstene betyr for eleven
  • velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
  • fortelle,
    beskrive
    og argumentere skriftlig og
    bruke
    språket på kreative måter
  • utforske
    og diskutere sider ved egen tospråklighet og nærmiljøets språkmangfold
  • forstå
    og
    bruke
    enkelte idiomatiske uttrykk
  • samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
  • kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
  • bruke
    fagspråk om setningsoppbygning og bøying av verb, substantiv og adjektiv i samtaler om språk og tekst

Underveisvurdering