Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese noen norrøne tekster i oversettelse ogsammenlignemed tekster fra nyere tid
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- lese ogtolkenoen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og
Å tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
drøfteom de er relevante i dagÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
reflektereover hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, ogÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
sammenlignemed tekster fra nyere tidÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- reflektereover sakprosatekster og
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
gjøre rede forden retoriske situasjonen de er blitt til iÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- bruketilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
utvikleegne teksterÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- brukefagspråk til å
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
beskrivenoen særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk og danskÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- nyttiggjøre seg skrivetolk
- gjøre rede forden historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- analysereog
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
tolkeromaner, noveller, drama, lyrikk og andre tekster på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag ogÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
reflektereover tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtidÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
- utforskeog
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
reflektereover hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunnÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- presenterelitterære tolkninger og sammenligninger
Å presentere er å vise, forklare og legge frem et faglig emne eller et produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med en presentasjon er å gjøre emnet eller produktet tilgjengelig for andre. Presentere kan også bety å illustrere og å demonstrere.
- analysereuttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
vurderesamspillet mellom demÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
- mestre språklige formkrav og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist språk
- brukefaglitteratur,
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
vurderekilder kritisk og skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter norskfaglige emnerÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med tegnspråk på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner tekster, utforsker tekstenes kontekster og reflekterer over tekstene. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg nyansert og mestrer språklige formkrav. Videre viser og utvikler de kompetanse når de produserer kortere og lengre tekster i ulike sjangre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får anledning til å prøve seg fram og får arbeide alene og sammen med andre, enten i fysiske eller digitale klasserom. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord eller tegn på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide egne tekster og til å øke kompetansen sin i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk for elever med tegnspråk basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig ved bruk av tale og/eller tegn, og kompetansen eleven har vist i et bredt utvalg kortere og lengre skriftlige elevtekster i ulike sjangre.