Kompetansemål og vurderingNorsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)

Ikke gyldig før 1.8.2022

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse 

  • lese noen norrøne tekster i oversettelse og
    sammenligne
    med tekster fra nyere tid
  • lese og
    tolke
    noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og
    drøfte
    om de er relevante i dag
  • utforske
    og
    reflektere
    over hvordan tekster fra romantikken og nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og
    sammenligne
    med tekster fra nyere tid
  • reflektere
    over sakprosatekster og
    gjøre rede for
    den retoriske situasjonen de er blitt til i
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke
    tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å
    utvikle
    egne tekster
  • bruke
    fagspråk til å
    beskrive
    noen særtrekk ved norsk sammenlignet med svensk og dansk
  • nyttiggjøre seg skrivetolk
  • gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen for språksituasjonen i Norge i dag
  • analysere
    og
    tolke
    romaner, noveller, drama, lyrikk og andre tekster på bokmål og nynorsk fra 1850 til i dag og
    reflektere
    over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og egen samtid
  • skrive essay som utforsker og reflekterer over innhold i tekster
  • utforske
    og
    reflektere
    over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
  • presentere
    litterære tolkninger og sammenligninger
  • analysere
    uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og
    vurdere
    samspillet mellom dem
  • skrive retoriske analyser og tolkninger av sakprosatekster
  • mestre språklige formkrav og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist språk
  • bruke
    faglitteratur,
    vurdere
    kilder kritisk og skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter norskfaglige emner

Underveisvurdering

Standpunktvurdering