Kompetansemål og vurderingNorsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og samtale om form og innhold
  • leke med språket og prøve ut ulike virkemidler og framstillingsmåter i egne tekster
  • orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt,
    vurdere
    hvor pålitelige kildene er og vise til kilder i egne tekster
  • reflektere
    etisk over hvordan eleven framstiller seg selv og andre i digitale medier
  • avlese / lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler
  • beskrive
    , fortelle, argumentere og
    reflektere
    i ulike skriftlige sjangre og for ulike formål
  • skrive tekster med struktur og mestre sentrale regler for rettskriving, ordbøying og tegnsetting
  • gi tilbakemelding på medelevers tekster ut fra kriterier og
    bruke
    tilbakemeldinger i bearbeiding av egne tekster
  • utforske
    hvordan språk kan uttrykke ulike holdninger
  • bruke
    fagspråk og kunnskap om ordklasser og setningsoppbygning i samtale om egne og andres tekster
  • skrive tekster med funksjonell håndskrift og med flyt på tastatur
  • utforske
    samspillet mellom skrift, bilder og andre uttrykksformer og lage egne sammensatte tekster
  • forstå
    og
    bruke
    ulike språklige virkemidler i egen tekstskaping

Underveisvurdering