Norsk for elever med tegnspråk (NOR05‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • lese, analyserer og
    tolke
    nyere skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
  • reflektere
    over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
  • avlese / lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og
    bruke
    retoriske appellformer i diskusjoner
  • bruke
    ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
  • gjøre rede for
    og
    drøfte
    norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer
  • bruke
    fagspråk til å
    beskrive
    setningsoppbygningen og sammenhengen mellom setninger i arbeid med tekster
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • vurdere
    og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding, og mestre tegnsetting og rettskriving
  • gjøre rede for
    utbredelsen av de samiske språkene i Norge, fornorskingspolitikken og de språklige rettighetene samer har som urfolk
  • sammenligne
    særtrekk ved norsk med andre språk, inkludert tegnspråk, og vise hvordan språklige møter kan skape språkendringer

Underveisvurdering