Norsk (NOR01‑06)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglege utdanningsprogram
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- lese, analysereog tolke
Å analysere er å undersøke ei sak, ein gjenstand eller eit omgrep for å få avdekka ein bodskap eller ei meining. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelement og samanhengen mellom dei. Analysen kan òg gjelde ein arbeidsprosess.
nyare skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i omsetjing frå samiske og andre språkÅ tolke er å byggje opp ei oppfatning eller forståing av meiningsinnhaldet i eit fenomen, ein praktisk situasjon eller eit kunstnarisk uttrykk. Forståinga byggjer ofte på ein analyse av enkeltelement og samanhengen mellom dei.
- reflektereover korleis tekstar framstiller møte mellom ulike kulturar
Å reflektere er å undersøke og tenkje gjennom ulike sider ved eigne eller andre sine handlingar, haldningar og idear. Vi kan òg reflektere over eit saksforhold, praktiske aktivitetar eller eiga læring. Refleksjon inneber å prøve ut eigne tankar og haldningar for å utvikle betre innsikt og forståing.
- gjere greie forog reflektere
Å gjere greie for noko er å gi ei fagleg grunngitt forklaring av eit saksforhold, ei problemstilling eller noko vi skal undersøke eller gjennomføre.
over bruken av retoriske appellformer og språklege verkemiddel i sakprosatekstarÅ reflektere er å undersøke og tenkje gjennom ulike sider ved eigne eller andre sine handlingar, haldningar og idear. Vi kan òg reflektere over eit saksforhold, praktiske aktivitetar eller eiga læring. Refleksjon inneber å prøve ut eigne tankar og haldningar for å utvikle betre innsikt og forståing.
- lytte til andre, byggje opp sakleg argumentasjon og brukeretoriske appellformer i diskusjonar
Å bruke vil seie at vi gjer oss nytte av noko eller utfører ei handling for å oppnå eit mål. Å bruke hengjer nært saman med å nytte, forstått som å gjere bruk av, ta i bruk, for eksempel ein metode eller eit verktøy.
- brukeulike kjelder på ein kritisk, sjølvstendig og etterretteleg måte
Å bruke vil seie at vi gjer oss nytte av noko eller utfører ei handling for å oppnå eit mål. Å bruke hengjer nært saman med å nytte, forstått som å gjere bruk av, ta i bruk, for eksempel ein metode eller eit verktøy.
- kommunisere klart og forståeleg munnleg og skriftleg i yrkesrelevante sjangrar
- brukerelevant fagspråk til å presentere
Å bruke vil seie at vi gjer oss nytte av noko eller utfører ei handling for å oppnå eit mål. Å bruke hengjer nært saman med å nytte, forstått som å gjere bruk av, ta i bruk, for eksempel ein metode eller eit verktøy.
, gjere greie forÅ presentere er å vise, forklare og leggje fram eit fagleg emne eller eit produkt. Måten å presentere på kan variere, men målet med ein presentasjon er å gjere emnet eller produktet tilgjengeleg for andre. Presentere kan òg bety å illustrere og å demonstrere.
og dokumentereÅ gjere greie for noko er å gi ei fagleg grunngitt forklaring av eit saksforhold, ei problemstilling eller noko vi skal undersøke eller gjennomføre.
faglege emne og arbeidsprosessar frå eige utdanningsprogramÅ dokumentere er å vise kva vi har gjort, og gjerne òg korleis og kvifor. Dokumentasjonen kan ha ulik form og vise kvaliteten på ein arbeidsprosess, eit produkt eller ei teneste.
- orientere seg i faglitteratur frå eige yrkesfagleg område for å finne, kombinere og vurdererelevant informasjon
Å vurdere er å vurdere ulike sider ved eit saksforhold eller synspunkt. Det kan òg omfatte å bedømekvaliteten ved eit produkt eller ein prosess. Ei vurdering resulterer ofte i ei avgjerd, ei bedøming eller ein konklusjon.
- kombinere verkemiddel og uttrykksformer kreativt i eiga tekstskaping
- vurdereog arbeide vidare med eigne tekstar ut frå tilbakemeldingar og faglege kriterium
Å vurdere er å vurdere ulike sider ved eit saksforhold eller synspunkt. Det kan òg omfatte å bedømekvaliteten ved eit produkt eller ein prosess. Ei vurdering resulterer ofte i ei avgjerd, ei bedøming eller ein konklusjon.
- skrive tekstar med god struktur og tekstbinding og meistre teiknsetjing og rettskriving på hovudmål
- samanliknesærtrekk ved norsk med andre språk og vise korleis språklege møte kan skape språkendringar
Å samanlikne er å undersøke likskapar og skilnader mellom to eller fleire forhold.
- gjere greie forutbreiinga av dei samiske språka i Noreg, fornorskingspolitikken og dei språklege rettane samar har som urfolk
Å gjere greie for noko er å gi ei fagleg grunngitt forklaring av eit saksforhold, ei problemstilling eller noko vi skal undersøke eller gjennomføre.
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane viser og utviklar kompetanse norsk på vg2 yrkesfaglege utdanningsprogram når dei utformar tekstar på kreative måtar, og når dei utforskar faglege emne med kritisk bruk av kjelder og presenterer dette i munnlege og skriftlege tekstar med struktur og samanheng. Elevane viser og utviklar òg kompetanse når dei bruker kunnskap om språket som system til å utforske og samanlikne språk, og når dei reflekterer kritisk over eigne og andre sine tekstar.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst ved at elevane får arbeide oppdagande og utforskande, åleine og saman med andre. Læraren og elevane skal vere i dialog om utviklinga elevane viser i norsk. Elevane skal få moglegheit til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få moglegheit til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å arbeide vidare med eigne munnlege og skriftlege tekstar.
I halvårsvurderinga skal læraren i samsvar med standpunktvurderinga gi éin karakter i norsk.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen elevane har i norsk ved avslutninga av opplæringa etter vg2 yrkesfaglege utdanningsprogram. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at elevane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje éin karakter i norsk etter vg2 yrkesfaglege utdanningsprogram der munnleg og skriftleg kompetanse blir tillagde like stor vekt. Karakteren skal vere basert på den kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert fagleg innhald munnleg, og kompetansen eleven har vist i skriftlege elevtekstar på hovudmål i ulike sjangrar og for ulike formål.