Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram

  • lese,
    analysere
    og
    tolke
    nyere norsk og samisk skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra andre språk
  • reflektere
    over hvordan tekster framstiller møter mellom ulike kulturer
  • gjøre rede for
    og
    reflektere
    over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster
  • lytte til andres argumentasjon og drive diskusjonen framover ved å
    bruke
    retoriske appellformer
  • bruke
    ulike kilder på en kritisk måte og oppgi kildene på en etterrettelig måte
  • kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sjangre
  • bruke
    relevant fagterminologi til å
    gjøre rede for
    ,
    presentere
    og
    dokumentere
    faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
  • orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne,
    vurdere
    og kombinere relevant informasjon
  • kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • vurdere
    og bearbeide egne tekster ut fra faglige kriterier, tilbakemeldinger og kunnskap om språk og tekst
  • skrive tekster med god struktur og tekstbinding og hensiktsmessig ordforråd og mestre sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting
  • sammenligne
    særtrekk ved norsk og ett eller flere samiske språk og
    presentere
    hvordan språklige møter kan skape språkendring

Underveisvurdering

Standpunktvurdering