Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese norsk og samisk skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og reflektereover innhold, sjangertrekk og virkemidler
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over hvordan urfolk blir framstilt i ulike medierÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
- gjenkjenne og forklare bruken av retoriske appellformer i muntlige og skriftlige tekster
- brukekilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- lytte til andre, følge opp innspill og argumentere saklig i samtaler og diskusjoner
- brukeet funksjonelt ordforråd og fagspråk i faglige samtaler, diskusjoner og skriftlige og muntlige presentasjoner
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- informere, fortelle, argumentere og reflekterei ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- skrive tekster med tydelig struktur og tekstbinding og brukesentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting i egne tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukefagspråk til å beskrive
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
sentrale trekk ved formverk, setningsoppbygning og rettskriving i norskÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- velge og brukehensiktsmessige lese- og skrivestrategier til ulike formål
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereegne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra språklige og faglige kriterier og innspill fra andre
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- gjøre rede forvirkemidler i ulike typer tekster og eksperimentere med disse i egne tekster
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
- utforskedet språklige mangfoldet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over egen og andres språksituasjonÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 8., 9. og 10. trinn når de leser tekster i ulike sjangre og for ulike formål på bokmål og nynorsk, og når de reflekterer kritisk over tekstene. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker fagspråk i samtaler og presentasjoner, og når de planlegger, skaper og skriver med hensiktsmessig språkføring. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de får anledning til å reflektere over og vurdere egne og andres tekster, og når de videreutvikler egne tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får mulighet til å utforske, undersøke og eksperimentere med språk, virkemidler og tekst. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk for elever med samisk som førstespråk, og de skal få mulighet til å prøve seg fram for å lære. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide egne tekster og for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk for elever med samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i faglige muntlige kommunikasjonssituasjoner. Læreren skal sette karakter i norsk skriftlig basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre skriftlige tekster i ulike sjangre og for ulike formål.