Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • lese norsk og samisk skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og
    reflektere
    over innhold, sjangertrekk og virkemidler
  • utforske
    og
    reflektere
    over hvordan urfolk blir framstilt i ulike medier
  • uttrykke tekstopplevelser på kreative måter
  • gjenkjenne og forklare bruken av retoriske appellformer i muntlige og skriftlige tekster
  • bruke
    kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • lytte til andre, følge opp innspill og argumentere saklig i samtaler og diskusjoner
  • bruke
    et funksjonelt ordforråd og fagspråk i faglige samtaler, diskusjoner og skriftlige og muntlige presentasjoner
  • informere, fortelle, argumentere og
    reflektere
    i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium
  • skrive tekster med tydelig struktur og tekstbinding og
    bruke
    sentrale regler for ordbøying, rettskriving og tegnsetting i egne tekster
  • bruke
    fagspråk til å
    beskrive
    sentrale trekk ved formverk, setningsoppbygning og rettskriving i norsk
  • velge og
    bruke
    hensiktsmessige lese- og skrivestrategier til ulike formål
  • vurdere
    egne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra språklige og faglige kriterier og innspill fra andre
  • gjøre rede for
    virkemidler i ulike typer tekster og eksperimentere med disse i egne tekster
  • lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer
  • utforske
    det språklige mangfoldet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie og
    reflektere
    over egen og andres språksituasjon

Underveisvurdering

Standpunktvurdering