Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse 

  • lese noen norrøne tekster i oversettelse og sammenligne
    dem med tekster fra nyere tid
  • lese og reflektere
    over noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og vurdere
    om de er aktuelle i dag
  • utforske
    hvordan tekster fra nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne
    med nyere tekster fra samisk og norsk skjønnlitteratur
  • reflektere
    over sakprosatekster og gjøre rede for
    den historiske situasjonen de er blitt til i
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
  • bruke
    fagkunnskap og retoriske ferdigheter i diskusjoner og presentasjoner
  • bruke
    tilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle
    egne tekster
  • utforske
    og reflektere
    over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge og Sábme/Sápmi/Saepmie i dag og gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen
  • analysere
    og tolke
    norsk og samisk skjønnlitteratur og sakprosa på nynorsk og bokmål fra 1850 til i dag og reflektere
    over tekstene i lys av den kulturhistoriske konteksten og elevens egen samtid
  • utforske
    og reflektere
    over hvordan tekster fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn
  • skrive litterære tolkninger og sammenligninger
  • analysere
    uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere
    samspillet mellom dem
  • bruke
    fagkunnskap og presist fagspråk i utforskende samtaler, diskusjoner og muntlige presentasjoner om norskfaglige emner
  • skrive retoriske analyser og tolkninger av saktekster
  • mestre sentrale språklige formkrav på norsk og skrive tekster med etterrettelig kildebruk og et presist språk
  • bruke
    faglitteratur, vurdere
    kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner
  • gjøre rede for
    endringer i talespråk i Norge i dag og reflektere
    over sammenhenger mellom språk, kultur og identitet

Underveisvurdering

Standpunktvurdering