Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg2 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese noen norrøne tekster i oversettelse og sammenlignedem med tekster fra nyere tid
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- lese og reflektereover noen tekster fra 1500 til 1850 i kulturhistorisk kontekst og vurdere
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
om de er aktuelle i dagÅ vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforskehvordan tekster fra nasjonalromantikken framstiller menneske, natur og samfunn, og sammenligne
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
med nyere tekster fra samisk og norsk skjønnlitteraturÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- reflektereover sakprosatekster og gjøre rede for
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
den retoriske situasjonen de er blitt til iÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst
- brukefagkunnskap og retoriske ferdigheter i diskusjoner og presentasjoner
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- bruketilbakemeldinger og kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utvikle
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
egne teksterÅ utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge og Sábme/Sápmi/Saepmie i dag og gjøre rede forÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
den historiske bakgrunnenÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på Vg2 studieforberedende utdanningsprogram når de tolker tekster i kontekst og sammenligner norske og samiske, eldre og nyere tekster i ulike medier og sjangre. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å bruke faglige kriterier, tilbakemeldinger fra andre og kunnskap om språket som system til å bearbeide egne muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får lage egne problemstillinger og arbeide utforskende i faget. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder lesing av lengre tekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk for elever med samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster.