Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og samisk og
    reflektere
    over hva tekstene betyr for eleven
  • sammenligne
    fortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon
  • lytte til og lese kortere tekster på den målformen eleven ikke får opplæring i og samtale om innholdet
  • velge hensiktsmessige kilder og oppgi kilder i egne tekster
  • lytte til andre og begrunne egne meninger i diskusjoner
  • bruke
    et dekkende ordforråd i samtaler om faglige emner
  • informere og fortelle muntlig og skriftlig
  • lage tekster ved å kombinere ulike uttrykksformer
  • velge og
    bruke
    relevante lese- og skrivestrategier i arbeid med faget
  • utforske
    bruken av noen språklige virkemidler og eksperimentere med disse i egne tekster
  • bruke
    tekstbinding og noen sentrale regler for ordbøying, rettskriving, tegnsetting og setningsstruktur i egne tekster
  • vurdere
    egne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra faglige kriterier og innspill fra andre
  • utforske
    og
    reflektere
    over språk og språkbruk i ulike situasjoner
  • utforske
    og
    reflektere
    over sammenhengen mellom språk og identitet

Underveisvurdering