Norsk for elever med samisk (NOR03‑04)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese lyrikk, noveller, fagtekster og annen skjønnlitteratur og sakprosa fra norsk og samisk og reflektereover hva tekstene betyr for eleven
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- sammenlignefortellermåter og formål i norsk og samisk fortellertradisjon
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- lytte til og lese kortere tekster på den målformen eleven ikke får opplæring i og samtale om innholdet
- velge hensiktsmessige kilder og oppgi kilder i egne tekster
- lytte til andre og begrunne egne meninger i diskusjoner
- brukeet dekkende ordforråd i samtaler om faglige emner
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- informere og fortelle muntlig og skriftlig
- lage tekster ved å kombinere ulike uttrykksformer
- velge og brukerelevante lese- og skrivestrategier i arbeid med faget
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskebruken av noen språklige virkemidler og eksperimentere med disse i egne tekster
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- bruketekstbinding og noen sentrale regler for ordbøying, rettskriving, tegnsetting og setningsstruktur i egne tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereegne og andres tekster, og videreutvikle egne tekster ut fra faglige kriterier og innspill fra andre
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over språk og språkbruk i ulike situasjonerÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over sammenhengen mellom språk og identitetÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk for elever med samisk som førstespråk på 5., 6. og 7. trinn når de får anledning til å utforske, undersøke og eksperimentere med språk og tekst, og når de informerer, forteller og diskuterer med fagspråk og hensiktsmessig språkbruk. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de leser, sammenligner og reflekterer over tekster fra norsk og samisk litteratur, og når de utformer ulike typer tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide kreativt, og ved at de får erfaring med ulike læringsstrategier, praktisk arbeid, samtaler og diskusjoner. Læreren skal også legge til rette for at elevene kan bruke faglige kriterier for å forbedre egne muntlige og skriftlige tekster, og for å bidra til andres læring. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i norsk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i norsk.