Kompetansemål og vurderingNaturfag (NAT01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 4. trinn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og
    utforske
    disse for å finne svar
  • bruke
    tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og
    presentere
    funn
  • sammenligne
    modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
  • utforske
    teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og
    beskrive
    hvordan delene fungerer og virker sammen
  • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
  • utforske
    og
    beskrive
    hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
  • utforske
    observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
  • samtale om hva energi er, og
    utforske
    ulike energikjeder
  • utforske
    et naturområde og
    drøfte
    bærekraftig bruk av området
  • utforske
    og
    sammenligne
    ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og
    drøfte
    hvorfor noen arter dør ut
  • delta i høsting og bruk av naturressurser og
    drøfte
    hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte
  • gi eksempler på god dyrevelferd og
    reflektere
    over hvordan dyrs behov kan ivaretas
  • utforske
    og
    beskrive
    vannets kretsløp og
    gjøre rede for
    hvorfor vann er viktig for livet på jorda
  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og
    drøfte
    hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
  • samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
  • beskrive
    hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse
  • beskrive
    funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i naturfag på 3. og 4. trinn når de bruker naturfaglige begreper for å beskrive og forklare observasjoner og naturfaglige fenomener. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de organiserer, sammenligner og lager egne naturfaglige spørsmål og hypoteser, og når de utforsker disse gjennom lek, praktisk arbeid og andre metoder. Videre viser og utvikler de kompetanse når de reflekterer over funn og observasjoner.    

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å legge til rette for varierte, praktiske og utforskende arbeidsmåter i naturen og på andre læringsarenaer. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i naturfag. Elevene skal få mulighet til å utforske og prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i naturfag.