Kompetansemål og vurderingNaturfag (NAT01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere avhengige og uavhengige variabler og samle data for å finne svar
  • analysere
    og
    bruke
    innsamlede data til å lage forklaringer,
    drøfte
    forklaringene i lys av relevant teori og
    vurdere
    kvaliteten på egne og andres utforskinger
  • bruke
    og lage modeller for å forutsi eller
    beskrive
    naturfaglige prosesser og systemer og
    gjøre rede for
    modellenes styrker og begrensinger
  • delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene
  • gi eksempler på dagsaktuell forskning og
    drøfte
    hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap
  • utforske
    ,
    forstå
    og lage teknologiske systemer som består av en sender og en mottaker
  • bruke
    programmering til å
    utforske
    naturfaglige fenomener
  • utforske
    kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og
    gjøre rede for
    betydninger av noen forbrenningsreaksjoner
  • bruke
    atommodeller og periodesystemet til å
    gjøre rede for
    egenskaper til grunnstoffer og kjemiske forbindelser
  • beskrive
    drivhuseffekten og
    gjøre rede for
    faktorer som kan forårsake globale klimaendringer
  • gjøre rede for
    energibevaring og energikvalitet og
    utforske
    ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på
  • drøfte
    hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt
  • beskrive
    hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og
    bruke
    denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
  • sammenligne
    celler hos ulike organismer og
    beskrive
    sammenhenger mellom oppbygning og funksjon
  • utforske
    sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
  • gi eksempler på og
    drøfte
    aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
  • gi eksempler på samers tradisjonelle kunnskap om naturen og diskutere hvordan denne kunnskapen kan bidra til bærekraftig forvaltning av naturen
  • gjøre rede for
    hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet
  • bruke
    platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien
  • drøfte
    spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse
  • sammenligne
    nervesystemet og hormonsystemet og
    beskrive
    hvordan rusmidler, legemidler, miljøgifter og doping påvirker signalsystemene
  • beskrive
    kroppens immunforsvar og hvordan vaksiner virker, og
    gjøre rede for
    hva vaksiner betyr for folkehelsen

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse på 8., 9. og 10. trinn når de bruker fagspråk, teorier og modeller for å beskrive, forklare og drøfte naturfaglige fenomener. De viser og utvikler også kompetanse når de utforsker, argumenterer, analyserer og reflekterer over naturfaglige emner og sammenhenger mellom dem, og vurderer egne funn og resultater. Videre viser og utvikler de kompetanse når de anvender fagets praksiser, og når de reflekterer over hvordan naturvitenskapelig kunnskap utvikles. Elevene viser også kompetanse når de bruker programmering og utforsker teknologi.  

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å legge til rette for varierte, praktiske og utforskende arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i naturfag. Elevene skal få mulighet til å utforske og prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i naturfag.  

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i naturfag ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i naturfag basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert kunnskap om og forståelse av fagets innhold og sammenhenger. Karakteren skal også være basert på kompetansen eleven har vist når eleven har arbeidet praktisk og utforskende med faget.