Kompetansemål og vurderingNaturfag (NAT01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data,
    bruke
    årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger,
    vurdere
    feilkilder og
    presentere
    funn
  • bruke
    og
    vurdere
    modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og
    gjøre rede for
    hvorfor det brukes modeller i naturfag
  • lese og
    forstå
    faremerking og
    reflektere
    over hensikten med disse
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
  • gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
  • utforske
    , lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
  • designe og lage et produkt basert på brukerbehov
  • reflektere
    over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • utforske
    faseoverganger og kjemiske reaksjoner og
    beskrive
    hva som kjennetegner dem
  • bruke
    partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser
  • utforske
    elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
  • gjøre rede for
    hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
  • gjøre rede for
    betydningen av biologisk mangfold og
    gjennomføre
    tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske
    og
    beskrive
    ulike næringsnett og
    bruke
    dette til å diskutere samspill i naturen
  • beskrive
    og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda
  • gjøre rede for
    jordas forutsetninger for liv og
    sammenligne
    med andre himmellegemer i universet
  • gjøre rede for
    hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap
  • gjøre rede for
    fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
  • gjøre rede for
    noen av kroppens organsystemer og
    beskrive
    hvordan systemene virker sammen

Underveisvurdering