Kompetansemål og vurderingNaturfag (NAT01‑04)

Sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 7. trinn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • stille spørsmål og lage hypoteser om naturfaglige fenomener, identifisere variabler og samle data for å finne svar
  • skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data,
    bruke
    årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger,
    vurdere
    feilkilder og
    presentere
    funn
  • bruke
    og
    vurdere
    modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og
    gjøre rede for
    hvorfor det brukes modeller i naturfag
  • lese og
    forstå
    faremerking og
    reflektere
    over hensikten med disse
  • gi eksempler på hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg
  • gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap
  • utforske
    , lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen
  • designe og lage et produkt basert på brukerbehov
  • reflektere
    over hvordan teknologi kan løse utfordringer, skape muligheter og føre til nye dilemmaer
  • utforske
    faseoverganger og kjemiske reaksjoner og
    beskrive
    hva som kjennetegner dem
  • bruke
    partikkelmodellen til å forklare faseoverganger og egenskapene til faste stoffer, væsker og gasser
  • utforske
    elektriske og magnetiske krefter gjennom forsøk og samtale om hvordan vi utnytter elektrisk energi i dagliglivet
  • gjøre rede for
    hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
  • gjøre rede for
    betydningen av biologisk mangfold og
    gjennomføre
    tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning
  • utforske
    og
    beskrive
    ulike næringsnett og
    bruke
    dette til å diskutere samspill i naturen
  • beskrive
    og visualisere hvordan døgn, månefaser og årstider oppstår, og samtale om hvordan dette påvirker livet på jorda
  • gjøre rede for
    jordas forutsetninger for liv og
    sammenligne
    med andre himmellegemer i universet
  • gjøre rede for
    hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap
  • gjøre rede for
    fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet
  • gjøre rede for
    noen av kroppens organsystemer og
    beskrive
    hvordan systemene virker sammen

Underveisvurdering

Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i naturfag på 5., 6. og 7. trinn når de vurderer og bruker fagbegreper og modeller til å utforske, beskrive og forklare naturfaglige fenomener. De viser og utvikler også kompetanse når de velger metoder, utforsker og reflekterer over teknologi og andre naturfaglige emner og vurderer egne funn og resultater.   

Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å legge til rette for varierte, praktiske og utforskende arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i naturfag. Elevene skal få mulighet til å utforske og prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i naturfag.