Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 8. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- potenser og kvadratrøtter i utforsking og problemløsing og argumentere for framgangsmåter og resultater
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger
Å utvikle kan være å designe, skape, modellere eller utforme nye metoder, et produkt eller en tjeneste.
- og
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
primtallsfaktorisering ogÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
det i brøkregningÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- algebraiske regneregler
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- og generalisere mønstre med egne ord og algebraisk
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- lage og løse problemer som omhandler sammensatte måleenheter
- lage og forklare regneuttrykk med tall, variabler og konstanter knyttet til praktiske situasjoner
- lage, løse og forklare ligninger knyttet til praktiske situasjoner
- , forklare og
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
funksjoner knyttet til praktiske situasjonerÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- representere funksjoner på ulike måter og vise sammenhenger mellom representasjonene
- hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 8. trinn når de utforsker og generaliserer matematiske sammenhenger algebraisk. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker i praktiske sammenhenger og oversetter mellom representasjonsformer i problemløsing og modellering. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de resonnerer over og argumenterer for framgangsmåter og løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og løse matematiske problemer gjennom å bruke strategier, være kreative, resonnere og reflektere. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i matematikk. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å se sammenhenger i funksjoner og algebra, kompetansen sin i problemløsing og kompetansen sin i å argumentere for løsninger.