Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- trenepå og skape nye varianter av lek, bevegelsesaktivitet og dans sammen med andre
Eleven yter innsats over en viss tid og etter en plan for å forbedre eller opprettholde fysisk form eller spesifikke ferdigheter.
- planleggeog gjennomføre
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
metoder for øvelse og trening for å oppnå individuelle mål, også når man ikke fullt ut kan delta i aktivitetenÅ gjennomføre er å iverksette, utføre og fullføre, for eksempel en oppgave, en undersøkelse eller et planlagt arbeid.
- brukeegne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspillÅ samarbeide innebærer å jobbe sammen med andre for å oppnå en felles forståelse eller et felles mål.
- forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp
- brukekart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukelokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på vg1 ved å øve og trene for å oppnå individuelle mål og utvikle bevegelsesaktiviteter, og ved å utforske lek og spill sammen med andre. Videre viser elevene kompetanse når de bruker egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og gjøre andre gode i aktivitet og samspill. Elevene viser også kompetanse ved å bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen.
I kroppsøving er samspill med andre, øvelse og deltakelse i ulike bevegelsesaktiviteter og naturferdsel vesentlige trekk ved kompetansen i faget. Elevenes innsats er en del av kompetansen i kroppsøving. Innsats i kroppsøving innebærer at elevene prøver å håndtere faglige utfordringer etter beste evne uten å gi opp, viser selvstendighet, utfordrer sin egen fysiske kapasitet og samarbeider med andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre, og gjennom at de får vurdere eget arbeid i kroppsøving. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, lek og spill sammen med andre, førstehjelp, uteaktivitet og friluftsliv.