Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske
    egne muligheter til trening, helse og velvære gjennom lek, dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
  • trene
    på og utvikle
    ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter
  • øve
    på og gjennomføre
    danseaktiviteter fra ungdomskulturer og andre kulturer, og sammen med medelever skape og presentere
    dansekomposisjoner
  • reflektere
    over hvordan ulike framstillinger av kropp i media og samfunnet påvirker bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og selvbilde
  • planlegge
    og gjennomføre
    bevegelsesaktiviteter som kan gjennomføres ved skader eller sykdom
  • bruke
    egne ferdigheter og kunnskaper på en slik måte at det kan medvirke til framgang for andre
  • anerkjenne ulikhet mellom seg selv og andre i bevegelsesaktiviteter og inkludere alle, uavhengig av forutsetninger
  • forstå
    flere typer kart og digitale verktøy og bruke
    dem til å orientere seg i kjente og ukjente miljøer
  • utføre varierte svømmeteknikker og svømme en lengre distanse basert på egen målsetting
  • forstå
    og gjennomføre
    livredning i, på og ved vann ute i naturen
  • forstå
    og gjennomføre
    livreddende førstehjelp
  • gjennomføre
    friluftslivsaktiviteter til ulike årstider, også med overnatting ute, og reflektere
    over hva naturopplevelser kan bety for seg selv og andre
  • vurdere
    risiko og sikkerhet ved ulike uteaktiviteter, og forstå
    og gjennomføre
    sporløs og trygg ferdsel

Underveisvurdering

Standpunktvurdering