Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta aktivt med konstruktive innspill i samtaler
- finne informasjon i ulike typer tekster og reflektereover denne i eget arbeid
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- mestre og brukesentrale språklige strukturer tilpasset kommunikasjonssituasjonen
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskedet språklige og kulturelle mangfoldet i Norge og nabolandene og reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over hvordan språk, kultur og tilhørighet er med på å skape identitetÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de tar initiativ til, opprettholder og avslutter samtaler, inkludert spontane samtaler om kjente emner. De viser og utvikler også kompetanse når de leser, finner implisitt informasjon og gir vurderinger av og reflekterer over innhold i ulike typer tekster. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker sentrale språklige strukturer i muntlige og skriftlige tekster tilpasset innhold og mottaker. Til sist viser og utvikler de kompetanse i faget når de reflekterer over språk og identitet i et flerkulturelt samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske faglige spørsmål på ulike måter, alene og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster og til å bruke kvensk eller finsk i ulike kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kvensk eller finsk som andrespråk ved avslutningen av opplæringen etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kvensk eller finsk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i muntlige situasjoner, både spontane og planlagte. Læreren skal sette karakter i kvensk eller finsk skriftlig basert kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre tekster i ulike sjangre og for ulike formål.