Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfag (BUA02‑03)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter pedagogisk arbeid

  • gjøre rede for
    hva lek er, og lekens betydning for barn og unges læring og utvikling, og legge til rette for ulike former for lek tilpasset alders-, modnings- og funksjonsnivå
  • drøfte
    faktorer for gode sosialiseringsprosesser hos barn og unge
  • planlegge
    , gjennomføre
    , vurdere
    og dokumentere
    praktisk-estetiske aktiviteter i det pedagogiske arbeidet for barn og unge
  • beskrive
    didaktiske metoder i det pedagogiske arbeidet som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring
  • gjøre rede for
    ulike observasjonsmetoder og vise hvordan disse kan være utgangspunkt for pedagogisk arbeid
  • gjøre rede for
    sentrale trekk i utviklingspsykologien og anvende
    disse i det pedagogiske arbeidet
  • planlegge
    , gjennomføre
    , dokumentere
    og vurdere
    aktiviteter for barn og unge som fremmer god helhetlig helse
  • planlegge
    og lage enkle måltider i tråd med anbefalinger fra nasjonale helsemyndigheter
  • veilede barn og unge om respekt og toleranse for ulike kulturer og fellesskapets verdier
  • gjøre rede for
    tiltak som forebygger kriminalitet og bruk av rusmidler

Underveisvurdering

Standpunktvurdering