Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)

Utgått


Det gis ikke lenger opplæring etter læreplanen, men det kan være mulig å ta eksamen som privatist. Se informasjon om siste eksamen på fagkodene som er knyttet til læreplanen.

Mer om gyldighet og innføring av ny læreplan

Etter 7. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • bruke bilder, sang og musikk i framføringer og presentasjoner på norsk eller tegnspråk
  • opptre i ulike roller gjennom dramaaktiviteter, opplesing og presentasjon på norsk eller tegnspråk
  • uttrykke seg med et ordforråd tilpasset innhold og kommunikasjonssituasjon
  • presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med og uten digitale verktøy
  • vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese et bredt utvalg norske og oversatte tekster i ulike sjangere på norsk og reflektere over innhold og form i teksten
  • referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i tekster og stille spørsmål knyttet til tekstene
  • lese enkle tekster på svensk og dansk og gjengi og kommentere innholdet
  • forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
  • mestre sentrale regler i formverk og ortografi og skrive tekster med variert setningsbygning og funksjonell tegnsetting
  • skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • skrive fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
  • skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
  • gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemelding
  • bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoplinger og varierte estetiske virkemidler
  • velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • utføre grunnleggende setningsanalyse og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap
  • lese stedsnavn som inneholder spesielle nordsamiske bokstaver og kjenne til enkelte ord og uttrykk på ett av de samiske språkene
  • finne språklige særtrekk i sitt eget miljø og sammenligne med enkelte andre talemålsvarianter
  • gi eksempler på og reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • gjenkjenne flertydighet i norsk
  • drøfte og vurdere skjønnlitterære tekster med utgangspunkt i egne opplevelser på norsk eller tegnspråk
  • sammenlikne og presentere personer og handling i barne- og ungdomslitteratur
  • gjenkjenne særtrekk ved de norske målformene bokmål og nynorsk
  • kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder
  • bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!