Læreplan i norsk for hørselshemmede (NOR5-04)

Etter 4. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte etter, gjengi, forklare og reflektere over innholdet i muntlige tekster
  • bruke munnstilling, språklyder og muntlige fraser i kommunikasjon med andre
  • følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
  • samhandle med andre gjennom dramatisering, samtale og diskusjoner på norsk eller tegnspråk
  • bruke et egnet ordforråd til å samtale om faglige emner, fortelle om egne erfaringer og uttrykke egne meninger
  • framføre tekster for medelever på norsk eller tegnspråk

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese ulike typer tekster for barn med forståelse, flyt og sammenheng
  • finne informasjon ved å kombinere ord, setninger, avsnitt og illustrasjon i tekster på skjerm og papir
  • lese, reflektere over og samtale om egne og andres tekster
  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler som gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
  • bruke ulike typer notater som grunnlag for egen skriving
  • benytte et tilstrekkelig ordforråd til å uttrykke opplevelser, kunnskap, følelser og egne meninger
  • skrive enkle fortellende, beskrivende og argumenterende tekster inspirert av eksempeltekster
  • variere ordvalg og setningsbygning i egen skriving
  • skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur i egen skriving
  • strukturere tekster med overskrift, innledning, hoveddel og avslutning
  • bruke og beskrive sentrale ordklasser og tegnsetting i egen og andres tekster
  • anvende ofte brukte grammatiske strukturer, småord, sentrale setningsmønstre og stavemåter
  • lage tekster som kombinerer ord eller tegn, bilde og lyd eller visuelle effekter med og uten digitale verktøy
  • søke etter informasjon, skape, lagre og gjenfinne tekster ved hjelp av digitale verktøy
  • bruke bibliotek, Internett og ordbok til å finne informasjon til egen skriving

Språk, litteratur og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • beskrive ord, tegn, uttrykksmåter, noen ordklasser og deres funksjon på tegnspråk og norsk
  • forklare forskjellen mellom språkbruk og språkvalg i nær- og fjernkommunikasjon
  • samtale om opphavet til og betydningen av noen kjente ordtak og faste uttrykk
  • gjengi enkle tekster fra tegnspråk til norsk og fra norsk til tegnspråk
  • samtale om innhold og form i sammensatte tekster
  • samtale om sanger, regler, poesi, fortellinger og eventyr fra fortid og nåtid på norsk og tegnspråk og i oversettelse fra samisk og andre språk
  • beskrive sjangertrekk i eventyr og fortellinger
  • gi uttrykk for egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, film, dataspill og tv-programmer
  • uttrykke tanker om språk, personer og handling i egnede tekster fra ulike tider og kulturer

Side 7 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!