Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål

  • utforske
    og presentere
    dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke
    samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier
  • utforske
    hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker argumentene våre og valg av kilder, og reflektere
    over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger
  • gjøre rede for
    sosialisering og drøfte
    hvordan ungdoms identitet og selvfølelse blir påvirket gjennom sosialisering
  • drøfte
    hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet
  • reflektere
    over utfordringer i forbindelse med grensesetting og drøfte
    ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp
  • reflektere
    over egne digitale spor, utforske
    hvem som har tilgang til sporene, og drøfte
    hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes
  • innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og drøfte
    sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap
  • reflektere
    over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Saepmie
  • utforske
    og beskrive
    hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte
    hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
  • utforske
    og drøfte
    hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge
  • reflektere
    over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne
    hvordan politiske system er organisert i forskjellige land og områder
  • vurdere
    hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
  • gjøre rede for
    grunnlaget for menneskerettighetene og utforske
    og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt eller globalt
  • vurdere
    årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, hatefulle ytringer og diskriminering, inkludert etnisk diskriminering, og drøfte
    ytringsfrihetens grenser
  • utforske
    en utfordring eller konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte
    hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper
  • drøfte
    sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering