Kompetansemål og vurderingSamfunnsfag (SAF01‑04)

Samanhengar

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • bruke
    samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar,
    presentere
    funn ved bruk av digitale verktøy og
    drøfte
    kor gyldige og relevante funna er
  • vurdere
    på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og
    reflektere
    over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
  • drøfte
    korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
  • utforske
    korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og
    drøfte
    innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
  • reflektere
    over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
  • samanlikne
    korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
  • gjere greie for
    årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og
    reflektere
    over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • gjere greie for
    årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og
    reflektere
    over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
  • utforske
    og
    beskrive
    korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
  • gjere greie for
    fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og
    reflektere
    over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
  • beskrive
    ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og
    presentere
    tiltak for meir berekraftige samfunn
  • vurdere
    korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet
  • reflektere
    over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og
    drøfte
    moglegheiter og utfordringar ved mangfald
  • utforske
    og
    reflektere
    over eigne digitale spor og høvet til å få sletta spora og å verne om retten ein sjølv og andre har til privatliv, personvern og opphavsrett
  • reflektere
    over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og
    presentere
    forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
  • reflektere
    over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
  • utforske
    ulike plattformer for digital samhandling og
    reflektere
    over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
  • beskrive
    sentrale lover, reglar og normer og
    drøfte
    kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt
  • beskrive
    trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og
    reflektere
    over sentrale utfordringar

Undervegsvurdering

Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane viser og utviklar kompetanse i samfunnsfag på 8., 9. og 10. trinn når dei utforskar og forklarer samanhengar mellom historiske, geografiske og samfunnskunnskaplege aspekt ved faget. Elevane viser og utviklar kompetanse når dei bruker samfunnsfaglege metodar til å undersøkje og vurdere moglege svar på problemstillingar som handlar om fortid, notid og framtid. Elevane viser og utviklar òg kompetanse når dei reflekterer over seg sjølve og andre som ein del av samfunnet, og korleis dei kan påverke sitt eige og andre sine liv i dag og i framtida. Vidare viser og utviklar dei kompetanse når dei samhandlar digitalt, kjenner til og bruker reglar for personvern og opphavsrett, og viser digital dømmekraft.

Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom munnlege, skriftlege, praktiske og digitale måtar å arbeide med samfunnsfag på. Læraren skal vere i dialog med elevane om utviklinga deira i samfunnsfag. Elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over si eiga faglege utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i samfunnsfag.

Standpunktvurdering

Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i samfunnsfag ved avslutninga av opplæringa etter 10. trinn. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at elevane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i samfunnsfag basert på kompetansen eleven har vist når eleven har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.