- Formål
- Hovedområder
- Timetall
- Grunnleggende ferdigheter
-
Kompetansemål
- Kompetansemål etter 2. årstrinn
- Kompetansemål etter 4. årstrinn
- Kompetansemål etter 7. årstrinn
- Kompetansemål etter 10. årstrinn
- Kompetansemål etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram og Vg2 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - studieforberedende utdanningsprogram
- Kompetansemål etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Vurdering
Kompetansemål etter Vg2 - studieforberedende utdanningsprogram
Muntlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lytte til, vurdere og gi veiledende tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner
- bruke kunnskap om retoriske appellformer i diskusjoner og presentasjoner
- presentere samiskfaglige emner og drøfte det framlagte stoffet
- formidle faginnhold presist og bruke digitale medier og verktøy i formidlingen
Skriftlig kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- lese og analysere tekster i ulike sjangere for å kunne ta stilling til spørsmål tekstene tar opp og verdier de representerer
- skrive tekster med klar hensikt, god struktur og sammenheng
- skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster
- bruke ordavledninger og lånord i egne tekster
- uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre språklige formkrav
Språk, kultur og litteratur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne- beskrive ordklassene og diskutere morfologi og syntaks
- gjøre rede for det samiske skriftspråkets historie
- lytte til enkle tekster på de andre samiske språkene og samtale om likheter og forskjeller
- gjøre rede for Samelovens språkregler og drøft hvordan tilrettelegge en trygg framtid for de samiske språkene
- drøfte hvordan skole, samfunn og arbeidsliv kan støtte opp om tospråklighet
- lese utvalgte tekster fra perioden før 1965, sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng og reflektere over språk og innhold
- samtale om hovedperiodene i samisk litteraturhistorie gjøre rede for joiketradisjonen og joikens status, verdi og situasjonen før og nå
- forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
- analysere innhold og vurdere bruk av virkemidler i tekster hentet fra ulike digitale medier
- referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner
Side 11 Av 14