Læreplan i samisk som førstespråk (SFS1-04)

Kompetansemål etter 7. årstrinn

Muntlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og skille mellom meninger og fakta
  • uttrykke og grunngi egne standpunkter og vise respekt for andres
  • opptre i ulike språkroller gjennom drama-aktiviteter, opplesing og presentasjon
  • bruke musikalske uttrykk og bilder i framføringer og presentasjoner
  • uttrykke seg med et variert ordforråd tilpasset kommunikasjonssituasjonen
  • presentere et fagstoff tilpasset formål og mottaker, med og uten digitale verktøy
  • vurdere andres muntlige framføringer ut fra faglige kriterier

Skriftlig kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og reflektere over innhold og form i teksten
  • referere, oppsummere og reflektere over hovedmomenter i en tekst
  • forstå og tolke opplysninger fra flere uttrykksformer i en sammensatt tekst
  • mestre sentrale regler i formverk og ortografi og skrive tekster med variert setningsbygning og funksjonell tegnsetting
  • skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift, og bruke tastatur på en hensiktsmessig måte
  • skrive tekster med klart uttrykt tema og skape sammenheng mellom setninger og avsnitt
  • skrive fortellende, beskrivende, reflekterende og argumenterende tekster etter mønster fra eksempeltekster og andre kilder, og tilpasse egne tekster til formål og mottaker
  • gi tilbakemelding på andres tekster ut fra faglige kriterier og bearbeide egne tekster på bakgrunn av tilbakemeldinger
  • oversette enkle tekster fra norsk til samisk
  • bruke digitale kilder og verktøy til å lage sammensatte tekster med hyperkoblinger og varierte estetiske virkemidler
  • velge ut og vurdere informasjon fra bibliotek og digitale informasjonskanaler

Språk, kultur og litteratur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • gi eksempler på noen likheter og forskjeller mellom muntlig og skriftlig språk
  • bøye substantiv i entall og flertall
  • bøye verb i presens og preteritum og gjenkjenne imperativformer og kondisjonalisformer i de samiske språkene der disse finnes
  • bruke vanlige ordavledninger, sammensatte ord og noen possessive suffiks
  • gjenkjenne refleksive og resiproke pronomener
  • utføre grunnleggende setningsanalyse for å finne subjekt, verbal og objekt i setningen og vise hvordan tekster er bygd opp ved hjelp av begreper fra grammatikk og tekstkunnskap
  • samtale om hovedforskjeller mellom samisk og norsk og om hvordan majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere over eget språkbruk
  • reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper av mennesker
  • forstå noe tale fra andre samiske språk
  • samtale om stedsnavn
  • bruke ord og begreper knyttet til tradisjonell kunnskap
  • samtale om diiddat/dijda/dïejvesh, ordtak og nárrideapmi/nárridibme/nerrehtimmie
  • presentere egne tolkninger av personer, handling og tema i et variert utvalg av barne- og ungdomslitteratur
  • kjenne til opphavsrettslige regler for bruk av kilder
  • bruke forskjellige former for digitale og papirbaserte ordbøker

Side 8 Av 14

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!