Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til andre, stille oppklarende og utdypende spørsmål, og følge opp innspill fra andre
- lytte til, samtale om og utforskeulike typer muntlige og skriftlige tekster
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- lese ulike teksttyper med flyt og forståelse av innhold og formål
- samtale om forskjeller mellom meninger og fakta
- utforskeog beskrive
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidlerÅ beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- fortelle, beskriveog argumentere muntlig og skriftlig
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
- brukeulike strategier og digitale ressurser for å skape tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
- brukeregler og mønstre i språkets formverk og setningslære i egen tekstskaping
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukemetaspråk i samtale om de mest sentrale strukturene i språket
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- finne, velge, brukeog oppgi kilder i eget arbeid
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereegne og andres tekster og bearbeide egne tekster utfra tilbakemeldinger og valgte kriterier
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- eksperimentere med ulike strategier for å lære
- sammenligneegen dialekt med skriftspråket
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- samtale om språk og språkblanding
- brukeord og begreper knyttet til tradisjonell kunnskap, natur og samfunn
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 3. og 4. trinn når de får anledning til å vise lytteforståelse og bruke et relevant ordforråd og språk i egne framstillinger om ulike faglige emner. De viser og utvikler også kompetanse når de leser tekster av ulik lengde med flyt og forståelse. Videre viser de kompetanse når de bruker hensiktsmessig språk og hensiktsmessige kilder i egen tekstskaping.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte muntlige, skriftlige og praktiske arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får bedre til enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlige ferdigheter, og lese- og skrivekompetanse i arbeid med språk og tekster.