Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og bearbeide innspill fra andre og selv gi uttrykk for og begrunne egne meninger
- reflektereover hvordan språk kan uttrykke holdninger til medmennesker
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- lese et bredt utvalg teksttyper og samtale om form og innhold
- reflektereover hvordan muntlige fortellertradisjoner og verdier gjenspeiler seg i samisk litteratur
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over sammenhengene mellom språk og identitetÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukehensiktsmessige lesemåter og strategier tilpasset tekstens form og innhold og lesingens formål
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- fortelle, informere, argumentere og uttrykke seg presist muntlig og skriftlig
- skrive ulike teksttyper med klart formål, klart innhold og klar struktur
- utforskeog bruke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
ulike språklige virkemidler og modaliteter i egen tekstskaping og i muntlige sammenhengerÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukeulike typer tekstbehandlings- og kommunikasjonsverktøy i muntlig og skriftlig kommunikasjon
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- forklare og brukekunnskaper om språkets formverk, vanlige typer ordavledninger og setningsoppbygning
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukesentrale regler for rettskriving, setningsoppbygning og tekstbinding i egen tekstskaping
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereulike kilders troverdighet og oppgi kilder i eget arbeid
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- vurdereegne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra ulike faglige kriterier
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- utforskeog beskrive likheter og ulikheter mellom egen og andres dialekt og skriftspråket
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- reflektereover hvordan andre språk påvirker samiske språk
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- utforskeog bruke
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
ord og uttrykk knyttet til samfunnsliv, naturbruk og tradisjonell kunnskapÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
Underveisvurdering
Uderveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 5., 6. og 7. trinn når de presenterer og samtaler om ulike språklige og faglige emner, og når de argumenterer muntlig og skriftlig med hensiktsmessig og variert ordforråd. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker metaspråk i samtaler om språkets formverk og språklig variasjon og i samtaler om egne og andres tekster i skriveprosesser. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, og når de varierer lesemåter og lesestrategier etter formålet med lesingen. Elevene viser og utvikler dessuten kompetanse når de bruker hensiktsmessige skrivestrategier til å planlegge og skape ulike typer tekster og når de uttrykker seg med hensiktsmessige språklige strukturer tilpasset innhold, sjanger, form og formål.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å tilrettelegge for varierte muntlige, skriftlige og praktiske arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle kompetansen sin i faget og for å forbedre egne muntlige og skriftlige tekster.