Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og reflektereover andres presentasjoner, og bygge egen argumentasjon på andres innspill
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- reflektereover hvordan ulik språkbruk kan uttrykke holdninger til medmennesker
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- fortelle, informere, argumentere og reflekteremuntlig og skriftlig
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- gjenkjenne og brukeulike språklige og estetiske virkemidler og retoriske appellformer
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- lese ulike teksttyper av varierende lengde og kompleksitet, og sammenligneog tolke
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
teksteneÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- velge og brukehensiktsmessige lese- og læringsstrategier i arbeid med faget
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- reflektereover hvordan samiske tenkemåter, samiske muntlige fortellertradisjoner og samiske verdier kommer til uttrykk i samisk litteratur
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukerelevante begreper og fagspråk knyttet til ulike samiske emner og verdier
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- sammenlignesagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder
Å sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- utforskeog gjøre rede for likheter og forskjeller mellom samiske språk
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- brukerelevant fagspråk for å forklare og analysere tekst og språk
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- planleggeog utforme ulike typer tekster med struktur tilpasset innhold, formål og mottaker
Å planlegge er å lage en framdrift for å nå et mål. Planen beskriver hvordan vi har tenkt å gå fram for å oppnå målet, og kan vise sammenhengen mellom aktiviteter, gjennomføring og mål.
- brukeregler for rettskriving, språkets formverk og tekstbinding i skriftlig kommunikasjon og tekstskaping
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereulike kilders troverdighet, pålitelighet og relevans, og bruke
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
kilder i eget arbeid på en etterrettelig måteÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereegne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra varierte faglige kriterier
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
- reflektereover hvordan andre språk påvirker samiske språk og hvordan man kan bevare og utvikle samisk på ulike arenaer
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 8., 9. og 10. trinn når de uttrykker seg muntlig og skriftlig med et variert og sikkert språk om ulike faglige emner. Videre viser og utvikler de kompetanse når de tilpasser egne muntlige og skriftlige framstillinger til mottaker, innhold og formål.De viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å lese et variert utvalg teksttyper, og velger tilnærmingsmåter ut fra formål med lesingen. De viser og utvikler dessuten kompetanse når de planlegger og bearbeider ulike typer tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, ut fra faglige kriterier, og etter tilbakemeldinger fra andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og praktiske aktiviteter der elevene arbeider både alene og sammen med andre. I aktivitetene skal det legges til rette for at elevene kan løse faglige utfordringer i både kjente og ukjente situasjoner og for at de må reflektere over ulike problemstillinger knyttet til faglig arbeid. Læreren og elevene skal være i dialog om kompetansen og utviklingen elevene viser i samisk som førstespråk, og de skal å anledning til å prøve seg fram for å lære. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle sin muntlige kompetanse i faget, bearbeide egne tekster og utvikle utholdenhet i lesing av lengre tekster. Videre skal eleven kunne bruke veiledningen for å videreutvikle faglige kunnskaper og planlegge videre arbeid og progresjon i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk muntlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk skriftlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist i et utvalg lengre og kortere tekster i ulike sjangre og for ulike formål.