Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøftesammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- lese og reflektereover ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- analysereog tolke
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
tekster fra samisk litteratur og andre kulturerÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
- reflektereover samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukefagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- bruketradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- brukekunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- utforskesamiske språks situasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- utforskeog drøfte
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektereÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtidenÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- vurdere, velge og bruke
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formålÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- forståog bruke
Å forstå er å oppfatte meningen med noe, skjønne hva som blir kommunisert eller hvordan noe henger sammen. Forståelse kan vises gjennom å forklare, drøfte ulike alternativer, sammenligne aktuelle metoder eller vurdere kvalitet.
metaspråk i arbeid med fagetÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de bruker fagspråk i ulike muntlige og skriftlige kommunikasjonssituasjoner. De viser og utvikler også kompetanse når de analyserer, tolker og sammenligner ulike muntlige og skriftlige tekster, og når de utforsker og reflekterer over tekstene. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker kunnskaper om samisk språk, kultur og samfunn når de reflekterer og selv produserer tekster i ulike sjangre og for ulike formål og mottakere. Videre viser og utvikler de kompetanse når de reflekterer over språk og tekst ved bruk av fagspråk, og når de uttrykker seg presist og nyansert muntlig og skriftlig og når de mestrer språklige formkrav.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får arbeide kreativt og utforskende med faglige problemstillinger. Læreren skal legge til rette for at elevene utvikler muntlig og skriftlig kompetanse ved at de får anledning til å videreutvikle egne tekster ut fra faglige kriterier og kunnskap om språk og tekst. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i samisk som førstespråk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre utvikling og læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk muntlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk skriftlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist i et utvalg tekster i ulike sjangre.