Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta aktivt i utforskende samtaler og diskusjoner, uttrykke egne meninger og respondere på andres innspill
- lese og reflektereover et variert utvalg av tekster fra fortid og samtid
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- beskriveog drøfte
Å beskrive er å skildre eller gjengi en opplevelse, situasjon, arbeidsprosess eller et faglig emne. Å beskrive noe kan også være å bruke relevante fagbegreper for å systematisere kunnskap om emnet.
hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og identitetÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- reflektereover et utvalg samiske fortellinger og sammenligne
Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
med tekster fra andre urfolkÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
- utforskehvordan andre språk påvirker samisk og utvikle bevissthet om hvordan man tar vare på samiske språk
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
- bruketradisjonelle samiske uttrykksmåter og terminologi i arbeid med fag
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sammenhenger
- orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
- brukerelevant fagspråk til å presentere, dokumentere og drøfte faglige emner og arbeidsprosesser
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- skrive og utforme ulike tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving
- velge og brukeegnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereog bruke
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måteÅ bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- vurdereegne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, tilbakemeldinger og faglige kriterier
Å vurdere er å overveie ulike sider ved et saksforhold eller synspunkt. Det kan også omfatte å bedømme kvaliteten ved et produkt eller en prosess. En vurdering resulterer ofte i en beslutning, en bedømmelse eller en konklusjon.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de reflekterer over faglige emner og ulike muntlige og skriftlige tekster. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med språk, struktur og sammenheng tilpasset sjanger og formål. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskaper om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egne og andres muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst og kreativitet gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende, både alene og i samarbeid med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og de skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen utvikling i faget. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk basert på den samlede faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig og basert på kompetansen eleven har vist i skriftlige tekster i ulike sjangre og for ulike formål.