Hopp til hovedinnhold
logologo
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English
    • Velg nivå

      • Barnehage
      • Grunnskole
      • Videregående
    • Spesielt for

      • Private barnehager
      • Private skoler
      • Voksenopplæring
    • Annen opplæring

      • SFO
      • Kulturskolen
      • Folkehøgskoler
    • Barnehage

      • Rammeplan og støttemateriell
      • Barnehagemiljø
      • Omsorg
      • Lek
      • Læring
    • Skole og fagopplæring

      • Læreplanverket
      • Tilpasset opplæring
      • Vurderingspraksis
      • Skolemiljø
      • Opplæring i bedrift
      • Fravær
    • Temasider

      • Barn og unge fra Ukraina
      • Minoritetsspråklige og flyktninger
      • Spesialpedagogikk
      • PP-tjenesten (PPT)
      • Samisk
      • Nasjonale minoriteter
    • Eksamen

      • Eksamen - oversikt
      • Finn eksamensoppgaver
      • Administrere eksamen
      • Forberede og ta eksamen
      • Muntlig eksamen
      • Privatisteksamen
    • Prøver

      • Prøver - oversikt
      • Nasjonale prøver
      • Kartleggingsprøver
    • Dokumentasjon

      • Vitnemål og kompetansebevis
      • Realkompetansevurdering
    • Kvalitet

      • Arbeid med kvalitet og kompetanse
      • Sikkerhet og beredskap
      • Ståstedsanalyser
      • Læremidler
      • Samarbeid med andre
    • Kompetansetilbud

      • Videreutdanning
      • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
      • Kompetansepakker
      • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering

      • Digitalisering i skolen
      • Kunstig intelligens i skolen
      • Mobiler og smartklokker i skolen
    • Tall og forskning

      • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
      • Statistikk
      • Finn forskning og statistikk
      • Systemer for datainnsamling
      • Internasjonale studier
      • Barnehagefakta
      • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Publikasjoner

      • Vetuva
      • Spørsmål til Skole-Norge
      • Spørsmål til Barnehage-Norge
      • Utdanningsspeilet
    • Brukerundersøkelser

      • Alle brukerundersøkelser
      • Elevundersøkelsen
      • Lærlingundersøkelsen
      • Foreldreundersøkelsen i skole
      • Foreldreundersøkelsen i barnehage
      • Lærerundersøkelsen
    • Regelverkstema

      • Barnehage – oversikt regelverk
      • Opplæring – oversikt regelverk
      • Spesielt for private skoler
      • Maler
      • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn

      • Tilsyn - oversikt
      • Melde bekymring
    • Tilskudd

      • Tilskudd – oversikt
      • Tilskuddssatser

    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående
    • Private barnehager
    • Private skoler
    • Voksenopplæring
    • SFO
    • Kulturskolen
    • Folkehøgskoler

    • Rammeplan og støttemateriell
    • Barnehagemiljø
    • Omsorg
    • Lek
    • Læring
    • Læreplanverket
    • Tilpasset opplæring
    • Vurderingspraksis
    • Skolemiljø
    • Opplæring i bedrift
    • Fravær
    • Barn og unge fra Ukraina
    • Minoritetsspråklige og flyktninger
    • Spesialpedagogikk
    • PP-tjenesten (PPT)
    • Samisk
    • Nasjonale minoriteter

    • Eksamen - oversikt
    • Finn eksamensoppgaver
    • Administrere eksamen
    • Forberede og ta eksamen
    • Muntlig eksamen
    • Privatisteksamen
    • Prøver - oversikt
    • Nasjonale prøver
    • Kartleggingsprøver
    • Vitnemål og kompetansebevis
    • Realkompetansevurdering

    • Arbeid med kvalitet og kompetanse
    • Sikkerhet og beredskap
    • Ståstedsanalyser
    • Læremidler
    • Samarbeid med andre
    • Videreutdanning
    • Tilskudd for lokal kompetanseutvikling
    • Kompetansepakker
    • Alle kompetanseutviklingstilbud
    • Digitalisering i skolen
    • Kunstig intelligens i skolen
    • Mobiler og smartklokker i skolen

    • Forskning og annet kunnskapsgrunnlag
    • Statistikk
    • Finn forskning og statistikk
    • Systemer for datainnsamling
    • Internasjonale studier
    • Barnehagefakta
    • Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
    • Vetuva
    • Spørsmål til Skole-Norge
    • Spørsmål til Barnehage-Norge
    • Utdanningsspeilet
    • Alle brukerundersøkelser
    • Elevundersøkelsen
    • Lærlingundersøkelsen
    • Foreldreundersøkelsen i skole
    • Foreldreundersøkelsen i barnehage
    • Lærerundersøkelsen

    • Barnehage – oversikt regelverk
    • Opplæring – oversikt regelverk
    • Spesielt for private skoler
    • Maler
    • Personvern (GDPR)
    • Tilsyn - oversikt
    • Melde bekymring
    • Tilskudd – oversikt
    • Tilskuddssatser
  • Høyringar
  • Kalender
  • Presse
  • Om Udir
  • In English

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Samisk som førstespråk
  • Om fagene
  • Fagenes relevans og sentrale verdier

Du er her:

  • Læring og trivsel
  • Læreplanverket
  • Læreplaner
  • Samisk som førstespråk
  • Om fagene
  • Fagenes relevans og sentrale verdier

Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Fagenes relevans og sentrale verdier

  • Bokmål
  • Davvisámegiella
  • Julevsámegiella
  • Åarjelsaemiengïelese
  • Læreplan i Samisk som førstespråk (SFS01‑05) - Bokmål, PDF
  • Læreplan i Samisk som førstespråk (SFS01‑05) - Bokmål, Word
Til overordnet del

  • Forsiden av læreplanen
    • Fagenes relevans og sentrale verdier
    • Kjerneelementer
    • Tverrfaglige temaer
    • Grunnleggende ferdigheter
    • 2. trinn
    • 4. trinn
    • 7. trinn
    • 10. trinn
    • Vg2 YF
    • Vg1 SF
    • Vg2 SF
    • Vg3 SF
    • Vg3 påbygging
  • Vurderingsordning
  • Gyldighet og innføring
  • Fagkoder
  • Timetall
  • Fag- og timefordeling

  • Logg inn
  • Hva er dette?

Samisk som førstespråk er både et språkfag og et danningsfag. Samisk som førstespråk er sentralt for kommunikasjon, danning, kulturforståelse og identitetsutvikling. Opplæringen i samisk som førstespråk skal bygge på grunnleggende verdier i både det samiske og det norske samfunnet, som menneskeverd, demokrati, likeverd, fellesskap og mangfold. Faget skal ta utgangspunkt i elevenes bakgrunn, i samisk kultur og samiske verdier som blant annet tradisjonell kunnskap, slekts- og familierelasjoner og områdetilhørighet. Faget skal fremme verdier og positive holdninger som bidrar til å støtte opp om det samiske fellesskapet både lokalt og i hele Sápmi/Sábme/Saepmie. Faget skal gi alle elever, også elever som får fjernundervisning, kompetanse gjennom sterke språkopplæringsmodeller.

Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget skal styrke og utvikle elevenes muntlige og skriftlige språkkompetanse slik at de blir trygge språkbrukere og utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet. I faget blir elevene kjent med samiske muntlige tradisjoner, skriftlige tekster og språklig mangfold, og dette skaper rom for opplevelser, tolkning og refleksjon. Kunnskap om og bevissthet om samiske språk, samiske fortellertradisjoner og samisk kultur, bidrar til at elevene kan ta vare på og utvikle språket i fremtiden.

Ulike språk- og opplæringsarenaer, både i og utenfor skolen, gir elevene muligheter til å få varierte erfaringer og ulike perspektiver og ideer, og det gir dem muligheter til å utvikle ulike uttrykksformer. Et godt språklig og kulturelt grunnlag er en forutsetning for å utvikle utforskertrang og skaperglede og bidrar til å forberede elevene på livslang læring. Faget skal bidra til at elevene utvikler god dømmekraft, gjennom å utvikle deres evne til kritisk tenkning og deres etiske bevissthet.

Faget skal bidra til elevenes sosiale læring og til at elevene forberedes til å delta i demokratiske prosesser innenfor ulike samfunnsområder og i arbeidslivet. Faget skal bidra til at elevene ser på sin samiske kompetanse som en ressurs i samfunnet, og til at de rustes til å ta del i både tradisjonelle næringer og framtidens arbeidsliv. Elevene skal kunne bruke sin flerspråklige og flerkulturelle kompetanse i ulike samiske, nasjonale og internasjonale sammenhenger og i urfolkssammenhenger.

Læreplanen i samisk som førstespråk må ses i sammenheng med læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk.

Opplæringens verdigrunnlag i overordnet del

For alle fag:

  • Hvordan bruke læreplanene?
  • Praksisreisen: Inspirasjon fra skolers arbeid med læreplanverket
Forrige sideNeste side
Til toppen
  • Kontakt
  • Tlf: 23 30 12 00
  • Nyhetsvarsel
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring