Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter påbygging til vg3 generell studiekompetanse yrkesfaglige utdanningsprogram

  • lytte til, reflektere
    over og vurdere
    informasjon og argumentasjon og selv bruke
    relevante retoriske strategier i samtaler og diskusjoner
  • drøfte
    sammenhenger mellom språk, kultur og identitet i faglige samtaler
  • lese et bredt utvalg tekster i ulike sjangre og sette dem inn i en kulturhistorisk sammenheng
  • lese og reflektere
    over ulike teksttyper ut fra historisk kontekst og elevens egen samtid
  • utforske
    tekster retorisk og estetisk og reflektere
    over temaer og verdier tekstene tar opp
  • reflektere
    over likheter og forskjeller i ulike retoriske appellformer i samiske og andre kulturer
  • analysere
    og drøfte
    hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og samfunn
  • analysere
    og tolke
    tekster fra samisk litteratur og andre kulturer
  • reflektere
    over samisk språk og kultur i et urfolks- og minoritetsperspektiv
  • skrive tekster i ulike sjangre som gjør rede for eller drøfter samiskfaglige emner
  • bruke
    fagkunnskaper og presist og nyansert fagspråk både muntlig og skriftlig
  • bruke
    tradisjonelle samiske uttrykksmåter og samisk terminologi i arbeid med fag
  • bruke
    kunnskap om språk, tekst og sjanger til å utforme ulike typer muntlige og skriftlige tekster
  • bruke
    ulike retoriske appellformer og språklige virkemidler muntlig og skriftlig
  • reflektere
    over språkbruk i samfunnet og hvilke konsekvenser dette har for bevaring og utvikling av samiske språk
  • drøfte
    vilkår og muligheter for flerspråklighet i skole, arbeidsliv og samfunn
  • utforske
    samiske språks språksituasjon og språkpolitikk gjennom ulike tider
  • utforske
    og drøfte
    hvordan ulike majoritetsspråk påvirker samisk og reflektere
    over vilkårene for bruk av samisk før, nå og i framtiden
  • utforske
    språkmangfoldet i Sápmi/Sábme/Saepmie og sammenligne
    eget språk med andre samiske språk
  • lese et utvalg eldre tekster og utforske
    dem i et språkhistorisk perspektiv
  • vurdere
    , velge og bruke
    egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
  • forstå
    og bruke
    metaspråk i arbeid med faget
  • mestre språkets formverk, syntaks og rettskriving i kommunikasjon og tekstskaping

Underveisvurdering

Standpunktvurdering