Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- analysere, tolke
Å analysere er å undersøke en sak, en gjenstand eller et begrep for å få avdekket et budskap eller en mening. Å analysere kan bety grundig og systematisk behandling av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem. Analysen kan også gjelde en arbeidsprosess.
og sammenligneÅ tolke er å bygge opp en oppfatning eller forståelse av meningsinnholdet i et fenomen, en praktisk situasjon eller et kunstnerisk uttrykk. Forståelsen bygger ofte på en analyse av enkeltelementer og sammenhengen mellom dem.
ulike tegnspråktekster og reflektereÅ sammenligne er å undersøke likheter og forskjeller mellom to eller flere forhold.
over hvordan konteksten påvirker teksttolkningenÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
- brukefagspråk i tegnspråktekster og i utforskende samtaler, diskusjoner og presentasjoner om tegnspråkfaglige emner
Å bruke vil si at vi gjør oss nytte av noe eller utfører en handling for å oppnå et mål. Å bruke henger nært sammen med å anvende, forstått som å gjøre bruk av, ta i bruk, for eksempel en metode eller et verktøy.
- uttrykke seg presist og nyansert og mestre språklige formkrav i muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping
- produsere fagartikler som gjør rede for og drøfter emner knyttet til tegnspråk og døvekultur
- utforskeog reflektere
Å utforske handler om å oppleve og eksperimentere og kan ivareta nysgjerrighet og undring. Å utforske kan bety å sanse, søke, oppdage, observere og granske. I noen tilfeller betyr det å undersøke ulike sider av en sak gjennom åpen og kritisk drøfting. Å utforske kan også bety å teste eller prøve ut og evaluere arbeidsmetoder, produkter eller utstyr.
over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge i dag og gjøre rede forÅ reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.
den historiske bakgrunnenÅ gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
- gjøre rede forspråklig variasjon og språkendring i Norge i dag og drøfte
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
sammenhenger mellom språk, kultur og identitetÅ drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
- gjøre rede forrettigheter til tolk i høyere utdanning og arbeidsliv
Å gjøre rede for noe er å gi en faglig begrunnet forklaring av et saksforhold, en problemstilling eller noe vi skal undersøke eller gjennomføre.
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i norsk tegnspråk på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram når de analyserer, tolker og sammenligner tekster, og når de utforsker og reflekterer over tekstenes kontekster. De viser og utvikler også kompetanse når de uttrykker seg presist og nyansert på tegnspråk, og når de bruker fagspråk i arbeid med å utforske og forklare dagens språksituasjon. Videre viser og utvikler de kompetanse når de produserer kortere og lengre tekster i ulike sjangre med ulike formål og mottakere, og når de bearbeider tekster etter tilbakemeldinger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får prøve og feile og ved at de får utforske faglige problemstillinger og arbeide kreativt for å finne svar på disse. Læreren skal legge til rette for samarbeid om læring i klasserommet eller i digitale fora. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler utholdenhet i større arbeider, enten det gjelder avlesing av lengre tegnspråktekster eller utforskende arbeid med faglige problemstillinger. Læreren og elevene skal være i dialog om utviklingen elevene viser i norsk tegnspråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle ferdigheter i muntlig samhandling og for å bearbeide egne tegnspråktekster.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i norsk tegnspråk ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i norsk tegnspråk muntlig basert på kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold gjennom muntlig samhandling. Læreren skal sette karakter i tekstskaping basert på kompetansen eleven har vist i et utvalg fagartikler og andre tekster i ulike sjangre.