Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 studieforberedende utdanningsprogram

  • analysere
    , tolke
    og sammenligne
    ulike tegnspråktekster og reflektere
    over hvordan konteksten påvirker teksttolkningen
  • bruke
    fagspråk i tegnspråktekster og i utforskende samtaler, diskusjoner og presentasjoner om tegnspråkfaglige emner
  • uttrykke seg presist og nyansert og mestre språklige formkrav i muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping
  • produsere fagartikler som gjør rede for og drøfter emner knyttet til tegnspråk og døvekultur
  • utforske
    og reflektere
    over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge i dag og gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen
  • gjøre rede for
    språklig variasjon og språkendring i Norge i dag og drøfte
    sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
  • gjøre rede for
    rettigheter til tolk i høyere utdanning og arbeidsliv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering