Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • utforske
    og
    gjøre rede for
    tegnspråklig litteratur og fortellertradisjon
  • gjøre rede for
    det språklige mangfoldet i Norge og
    sammenligne
    samers og andre minoritetsspråkliges rettigheter i Norge
  • reflektere
    over og
    gjøre rede for
    ulike elementer som påvirker tekster som oversettes og tolkes
  • gjøre rede for
    regler om personvern og opphavsrett,
    bruke
    kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tegnspråktekster
  • vurdere
    hva som er saklig argumentasjon og begrunne egne synspunkter
  • informere,
    analysere
    ,
    reflektere
    og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
  • bruke
    fagspråk og kunnskap om tegnspråkets grammatikk i beskrivelser av hvordan tegnspråk er bygget opp
  • utforske
    og greie ut om andre lands tegnspråk og deres påvirkning på norsk tegnspråk
  • utforske
    og diskutere hvordan tegnspråktekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke
    fagspråk i diskusjoner, spontane samtaler og i skriftlige og muntlige presentasjoner om tegnspråkfaglige emner
  • produsere tekster som har en tydelig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
  • gjøre rede for
    retten til å
    bruke
    tegnspråktolk/skrivetolk

Underveisvurdering

Standpunktvurdering