Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg1 studieforberedende utdanningsprogram

  • reflektere
    over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
  • analysere
    og sammenligne
    tegnspråktekster i ulike sjangre
  • informere, reflektere
    og argumentere i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
  • bruke
    , sitere og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster
  • avlese andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke
    retoriske appellformer i faglige diskusjoner
  • bruke
    et presist tegnforråd i muntlig samhandling med andre
  • produsere fagartikler om tegnspråkfaglige emner
  • utforske
    og bruke
    mulighetene digitale ressurser gir for tegnspråklig samhandling med andre
  • bruke
    fagspråk og grammatiske termer til å reflektere
    kritisk over tegnspråktekster
  • utforske
    og gjøre rede for
    ulike nasjonale og internasjonale tegnspråkarenaer
  • drøfte
    tegnspråklig kultur og identitet lokalt og globalt
  • utforske
    og sammenligne
    tegnspråkets situasjon i de nordiske landene, og drøfte
    hvordan det er å leve som tegnspråklig i dag
  • gjøre rede for
    utbredelsen av de samiske språkene i Norge og de språklige rettighetene samer har som urfolk
  • kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • produsere tekster som har en tydelig tegnspråklig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål

Underveisvurdering