Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse

  • analysere
    tegnspråktekster i ulike sjangre og reflektere
    over hvilke verdisyn tekstene representerer
  • analysere
    , vurdere
    og reflektere
    over tegnspråklige sakprosatekster fra ulike fagområder
  • vurdere
    troverdighet og resonnement i argumentasjon, kildebruk og henvisninger i tegnspråktekster
  • avlese og bygge på andres innspill ved å stille relevante oppfølgingsspørsmål og tilpasse responsen til kommunikasjonssituasjonen
  • bruke
    saklige argumenter og retoriske virkemidler i presentasjoner tilpasset ulike mottakere
  • bruke
    teknologi og digitale ressurser på en hensiktsmessig måte i utforming av tegnspråktekster
  • utforske
    og reflektere
    over tegns beskrivende, utpekende og avbildende funksjon og sammenligne
    med skriftspråk
  • utforske
    og bruke
    ferdigheter i internasjonal tegnkommunikasjon for å kunne oppsøke og kommunisere med tegnspråklige på internasjonale tegnspråkarenaer
  • utforske
    og presentere
    ulike lands nasjonale tegnspråk og reflektere
    over betydningen tegnspråkets status har for språk, historie, kultur og identitet
  • analysere
    , tolke
    og sammenligne
    ulike tegnspråktekster og reflektere
    over hvordan konteksten påvirker teksttolkningen
  • bruke
    fagspråk i tegnspråktekster og i utforskende samtaler, diskusjoner og presentasjoner om tegnspråklige emner
  • uttrykke seg presist og nyansert og mestre språklige formkrav i muntlig samhandling og tegnspråklig tekstskaping
  • produsere fagartikler som gjør rede for og drøfter emner knyttet til tegnspråk og døvekultur
  • utforske
    og reflektere
    over språksituasjonen og språkpolitikken i Norge i dag og gjøre rede for
    den historiske bakgrunnen
  • gjøre rede for
    språklig variasjon og språkendring i Norge i dag og drøfte
    sammenhenger mellom språk, kultur og identitet
  • gjøre rede for
    rettigheter til tolk i høyere utdanning og arbeidsliv

Underveisvurdering

Standpunktvurdering