Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram

  • reflektere
    over innhold, form og formål i ulike tegnspråktekster
  • analysere
    og sammenligne
    tegnspråktekster i ulike sjangre
  • informere, reflektere
    og argumentere i tegnspråktekster i ulike sjangre og tilpasse tekstene til mottaker, formål og medium
  • presentere
    , gjøre rede for
    og dokumentere
    faglige emner og arbeidsprosesser fra eget yrkesfaglig område
  • avlese andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke
    retoriske appellformer i faglige diskusjoner
  • bruke
    et presist tegnforråd i spontan muntlig faglig samhandling med andre
  • bruke
    relevant fagspråk i tekster om faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram
  • skape tekster i yrkesrelevante sjangre i eget utdanningsprogram
  • kombinere tegnspråklige og andre visuelle virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping
  • utforske
    og gjøre rede for
    ulike nasjonale og internasjonale tegnspråkarenaer
  • utforske
    og bruke
    mulighetene digitale ressurser gir for tegnspråklig samhandling med andre
  • drøfte
    tegnspråklig kultur og identitet lokalt og globalt
  • gjøre rede for
    utbredelsen av de samiske språkene i Norge og de språklige rettighetene samer har som urfolk
  • produsere tekster som har tydelig tegnspråklig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
  • bruke
    , sitere og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster

Underveisvurdering

Standpunktvurdering