Norsk tegnspråk (NOR04‑05)
Kompetansemål og vurdering

Eksempler på sammenhenger

Forklaring

Kompetansemål etter 10. trinn

  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
  • utforske
    og gjøre rede for
    tegnspråklig litteratur og fortellertradisjon
  • gjøre rede for
    det språklige mangfoldet i Norge og sammenligne
    samers og andre minoritetsspråkliges rettigheter i Norge
  • reflektere
    over og gjøre rede for
    ulike elementer som påvirker tekster som oversettes og tolkes
  • gjøre rede for
    regler om personvern og opphavsrett, bruke
    kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tegnspråktekster
  • vurdere
    hva som er saklig argumentasjon og begrunne egne synspunkter
  • informere, analysere
    , reflektere
    og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
  • bruke
    fagspråk og kunnskap om tegnspråkets grammatikk i beskrivelser av hvordan tegnspråk er bygget opp
  • utforske
    og greie ut om andre lands tegnspråk og deres påvirkning på norsk tegnspråk
  • utforske
    og diskutere hvordan tegnspråktekster framstiller unges livssituasjon
  • bruke
    fagspråk i diskusjoner, spontane samtaler og i skriftlige og muntlige presentasjoner om tegnspråkfaglige emner
  • produsere tekster som har en tydelig struktur og er tilpasset sjanger, mottaker og formål
  • gjøre rede for
    retten til å bruke
    tegnspråktolk/skrivetolk

Underveisvurdering

Standpunktvurdering