Engelsk (ENG01‑04)
Tverrfaglige temaer
Folkehelse og livsmestring
I engelsk handler det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring om å utvikle elevenes evne til å uttrykke seg skriftlig og muntlig på engelsk. Dette legger grunnlag for å kunne gi uttrykk for egne følelser, tanker, erfaringer og meninger. Opplæringen kan gi nye perspektiver på ulike tenkesett og kommunikasjonsmønstre, og på egen og andres levemåte og livssituasjon. Å håndtere situasjoner som krever språk- og kulturkompetanse kan gi elevene mestringsfølelse og bidra til at de utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i innøvde dialoger og spontane samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og bruke samtaleregler
- skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og lytte til engelskspråklige sakprosatekster og engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og skrive og samtale om innholdet
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
- utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
- lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
- lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i Norge og i verden
- utforske og reflektere over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
- utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
- utforske og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
- lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om ulike emner
- lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
- lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill
Demokrati og medborgerskap
I engelsk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å utvikle elevenes forståelse for at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Ved å lære engelsk kan elevene møte ulike samfunn og kulturer gjennom å kommunisere med andre over hele verden, uavhengig av språklig og kulturell bakgrunn. Dette kan bidra til å åpne for flere måter å tolke verden på og være med på å skape nysgjerrighet og engasjement, og medvirke til å forebygge fordommer.
Tilknyttede kompetansemål
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke digitale ressurser for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere
- lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker
- tilegne seg ord og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig barnelitteratur og barnekultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
- samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker i den engelskspråklige verden og i Norge
- tilegne seg ord, fraser og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig litteratur og barnekultur
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede og autentiske tekster
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler om egne interesser og aktuelle emner
- lese og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og lytte til engelskspråklige sakprosatekster og engelskspråklig barne- og ungdomslitteratur og skrive og samtale om innholdet
- samtale om ulike kilders pålitelighet, og velge kilder til eget bruk
- skrive sammenhengende tekster, inkludert sammensatte, som gjenforteller, forteller, spør og uttrykker meninger og interesser, tilpasset mottaker
- reflektere over og samtale om rollen engelsk har i eget liv
- utforske levemåter og tradisjoner i ulike samfunn i den engelskspråklige verden og i Norge og reflektere over identitet og kulturell tilhørighet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og forstå ord og uttrykk i varianter av engelsk
- uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner
- lese, diskutere og videreformidle innhold fra ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese, tolke og reflektere over engelskspråklig skjønnlitteratur, inkludert ungdomslitteratur
- lese sakprosatekster og vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- skrive formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, forteller og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive og reflektere over rollen engelsk har i Norge og i verden
- utforske og reflektere over situasjonen til urfolk i den engelskspråklige verden og i Norge
- utforske og beskrive levemåter, tenkesett, kommunikasjonsmønstre og mangfold i den engelskspråklige verden
- utforske og videreformidle innhold i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier knyttet til egne interesser
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om yrkesrelevante emner
- lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- skape yrkesrelevante tekster med struktur og sammenheng som beskriver og dokumenterer eget arbeid tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som arbeidsspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
- uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- gjøre rede for andres argumentasjon og bruke og følge opp andres innspill i samtaler og diskusjoner om ulike emner
- lese, diskutere og reflektere over innhold og virkemidler i ulike typer tekster, inkludert selvvalgte tekster
- lese, analysere og tolke engelskspråklig skjønnlitteratur
- lese og sammenligne ulike sakprosatekster om samme emne fra forskjellige kilder og kritisk vurdere hvor pålitelige kildene er
- bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
- skrive ulike typer formelle og uformelle tekster, inkludert sammensatte, med struktur og sammenheng som beskriver, diskuterer, begrunner og reflekterer tilpasset formål, mottaker og situasjon
- beskrive sentrale trekk ved framveksten av engelsk som verdensspråk
- utforske og reflektere over mangfold og samfunnsforhold i den engelskspråklige verden ut fra historiske sammenhenger
- diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill